Mercedes dacht dat de eerste startrij mogelijk was: 'Dan hadden we daar de snelheid voor gehad' Formule 1
Formule 1

Mercedes dacht dat de eerste startrij mogelijk was: 'Dan hadden we daar de snelheid voor gehad'

Mercedes dacht dat de eerste startrij mogelijk was: 'Dan hadden we daar de snelheid voor gehad'

Mercedes heeft eigenlijk geen idee hoe de W15 zal presteren tijdens de race op Spa-Francorchamps, want de auto zal zich onder drogere, warmere omstandigheden behoorlijk anders gedragen dan op zaterdag. Startend vanaf P3 en P6 hopen de Zilverpijlen dat ze kunnen strijden voor het podium. Trackside Engineering Director Andrew Shovlin denkt dat het een lastige klus gaat worden, vooral omdat de zaterdag niet vlekkeloos verliep.

Mercedes kende een moeizame start van het weekend nadat ze de balans in de auto niet konden vinden. Daardoor waren Lewis Hamilton en George Russell vrijwel nergens tijdens de vrijdagtrainingen en ook tijdens de long runs lieten de twee heren van de Duitse renstal geen indrukwekkende data zien. Het ging iets beter onder natte omstandigheden tijdens de kwalificatie, waarbij Hamilton de vierde tijd wist te klokken en Russell de zevende. Vanwege de gridstraf van Max Verstappen schuiven ze een plekje op naar voren.

'We waren op vrijdag niet tevreden met de balans of de snelheid van de auto, dus we hebben vrij grote veranderingen aangebracht in de mechanische en aerodynamische specificatie van de auto gedurende de nacht', laat Shovlin weten in het persbericht van Mercedes. 'We hadden gehoopt op een droog moment in VT3 om deze aanpassingen te evalueren, maar helaas bleef het de hele tijd nat en was er geen kans om zinvolle data te verzamelen.' Mercedes was niet het enige team dat dingen aanpaste, Red Bull Racing besloot ook terug te gaan naar de configuratie van VT1, omdat die met minder downforce in VT2 toch niet zo goed beviel.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Mercedes dacht dat de eerste startrij mogelijk was: 'Dan hadden we daar de snelheid voor gehad'
Mercedes hoopte op een droog moment, maar kreeg er meer regen voor terug.

'Dat was vergelijkbaar met McLaren'

'Nat kwalificeren is op dit moment lastig omdat het veld dicht bij elkaar zit. Je moet je nieuwe sets zo timen dat ze samenvallen met het snelste moment van de baan', gaat de ingenieur verder. 'In Q3 hadden we nog maar een nieuwe set intermediates. We hadden besloten om meer brandstof aan boord mee te nemen en meerdere ronden te rijden om te proberen een ronde gedaan te krijgen onder de meest droge omstandigheden mogelijk', legt Shovlin uit. 'Dat was vergelijkbaar met McLaren.'

Klantenteam McLaren kwalificeerde op P5 en P6. Aangezien het regende op zaterdag en de teams aardig wat hebben aangepast, zijn er nog genoeg onbekenden voor de racedag. Het wordt op zondag wat warmer, en het blijft vermoedelijk droog, al weet je het nooit met Spa. 'We verloren van de Ferrari van Leclerc, die zijn nieuwe set helemaal aan het einde gebruikte. Als we die hoeveelheid brandstof niet hadden meegenomen, zouden we de snelheid voor P2 hebben gehad', denkt Shovlin.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Mercedes dacht dat de eerste startrij mogelijk was: 'Dan hadden we daar de snelheid voor gehad'
Leclerc zette zijn nieuwe set aan het einde van Q3 in en versloeg de Mercedessen.

Mercedes hoopt op een podium

De Duitse renstal hoopte het momentum van Silverstone ook mee te hebben kunnen nemen naar Hongarije en naar Spa-Francorchamps, maar daar lijkt het voorlopig niet op. 'We weten niet hoe we zullen presteren in de race qua tempo, aangezien de auto behoorlijk verschilt met die van vrijdag in de droge omstandigheden', zegt Shovlin. 'Startend vanaf P3 en P6 hopen we echter goed gepositioneerd te zijn om te strijden voor het podium.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws