Visa Cash App RB-teambaas Laurent Mekies geeft toe dat zijn team veel van zusterteam Red Bull overneemt, maar dat brengt volgens de nieuwe teambaas niet alleen maar voordelen voor het VCARB-team met zich mee. Ook onthult Mekies hoever de nieuwe VCARB 01-bolide is doorontwikkeld in vergelijking met de AlphaTauri-auto in Abu Dhabi.
VCARB-teambaas Mekies vertelt tegenover Formula1.com hoe de stand van zaken op dit moment is bij zijn team. 'Hoe vaak pak je een project aan dat eigenlijk het begin van een nieuw team is? Dat is de sfeer op dit moment in Faenza. We bouwen een nieuw team op een buitengewone basis.'
Naast een bijna compleet nieuw team, waaronder voormalig voormalig Alpine-ingenieur Alan Permane en nieuwe CEO Peter Bayer, verhuist het Britse deel van het team ook naar een nieuwe basis in Milton Keynes. In deze Engelse stad is ook de campus van Red Bull te vinden. Het merendeel van het voormalige AlphaTauri-team blijft echter wel in het Italiaanse Faenza. 'Historisch gezien is het altijd een nadeel geweest om twee hoofdkantoren te hebben. Maar we leven in 2024, de wereld is enorm veranderd. De manier waarop mensen met elkaar omgaan verandert ook. We willen dat laten werken. We willen van ons bedrijf een locatievrij-bedrijf maken.'
Samenwerking Red Bull levert niet alleen maar voordelen op
Ook de nauwere samenwerking met zusterteam Red Bull is nieuw voor het RB-team, hoewel ze in de tweede helft van het 2023-seizoen al wel de filosofie van de Oostenrijkse renstal steeds meer gingen volgen. Volgens Mekies neemt zijn RB-team niet eens het maximale over van Red Bull van wat er toegestaan is binnen de reglementen. 'Het ligt er wel dicht bij, zoals je zou doen als je eigendom was van hetzelfde bedrijf', geeft de teambaas toe. Het RB-team neemt de voor- en achterwielophanging en de versnellingsbak over van het zusterteam.
'We zitten in een situatie waarin we één eigenaar van twee teams hebben, en natuurlijk wordt ons gevraagd: wat kunnen we delen? We moeten delen', legt Mekies uit. 'We kijken naar de regels en delen wat we kunnen delen. Aan de kant die we zelf in handen hebben, en dat is het grootste deel van de auto, doen we ons uiterste best om te strijden voor grotere prijzen.'
Volgens Mekies heeft de nauwere samenwerking met Red Bull echter niet alleen maar voordelen. 'Het heeft ook een keerzijde. Als je de versnellingsbak van iemand anders neemt, wat veel teams doen, moet je wachten tot het team de versnellingsbak heeft ontworpen om te begrijpen waar je ophangingspunten komen te liggen. Dirt heeft invloed op je beslissingen voor de aerodynamica. Er zijn compromissen.'
RB-bolide 'verschilt niet veel van Abu Dhabi'
Wanneer de RB-teambaas wordt gevraagd naar waar het team staat ten opzichte van vorig seizoen, geeft Mekies toe dat het niet veel verschilt van het niveau tijdens de Grand Prix in Abu Dhabi. 'We hebben de auto tot het laatste deel van het jaar (2023, red.) ontwikkeld, dus het uitgangspunt (van de auto van dit jaar, red.) verschilt niet veel van wat je vorig jaar in Abu Dhabi hebt gezien. We zijn ons ervan bewust dat de beginfase van het seizoen waarschijnlijk vrij zwaar zal zijn, omdat we aan het eind van vorig jaar zo hard hebben gepusht en omdat de veranderingen die we deze winter hebben doorgevoerd zo vergaand zijn.' Mekies verwacht daarom dat de ontwikkelingen vooral op de lange termijn hun vruchten zullen afwerpen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties