McLaren-teambaas Andrea Stella deed een poging om de bandenstrategie van de sprintrace te rechtvaardigen. Met de zachte band hoopte de Britse renstal dat Lando Norris zich vanaf P10 verder omhoog kon werken, maar dat mocht helaas niet baten. Met Oscar Piastri op de mediumband probeerde McLaren het risico te delen, maar helaas leverde dit niks op.
Terwijl de meerderheid van de coureurs de gele banden koos voor de zeventien ronden tellende wedstrijd op de zaterdagmiddag, reed Norris met een set zachte banden. Het loonde aanvankelijk, hij wist Lance Stroll te pakken, maar zijn rondetijden gingen snel omhoog omdat hij kort na de herstart van de safetycar last had van graining. 'We wisten dat we acht snellere auto's voor ons hadden en er worden punten gegeven van P1 tot P8', begint Stella bij RaceFans. 'We moesten dus iets doen om punten te scoren. Eerlijk gezegd hadden we niet verwacht dat de soft zich zo zou gedragen.'
De softband sleet behoorlijk snel, en daardoor kon Norris weinig competitie bieden. 'We dachten dat de banden zouden verslechteren, maar dat het zo liep, hadden we niet verwacht. Dus dit is iets dat zich manifesteerde tijdens de Sprint en het was boven onze verwachting', vertelt de McLaren-teambaas. McLaren dekte zichzelf in alle opzichten door hun strategieën te verdelen tussen Norris en teamgenoot Piastri, die uiteindelijk op de tiende stek wist te finishen.
Norris blijft uit de buurt van de zachte band tijdens de race
De beslissing om Norris op zachte banden te laten rijden was ook ingegeven door de behoefte om gegevens te verzamelen voor de Grand Prix van zondag. 'Het was belangrijk voor ons om een beetje te leren voor morgen, want met het nieuwe format strijdt je altijd om iets', kaart Stella aan. 'Dus je zou deze dingen op zaterdagochtend hebben geleerd. Het was ook belangrijk voor ons om de degradatie op de soft te begrijpen en nu hebben we dit stukje informatie.'
Norris wist zelf ook dat het een gok ging worden. 'We gingen niet naar binnen en dachten gewoon: oh, het is de grootste gok ooit. We dacht dat het geen slechte zaak zou zijn, wetende dat er een goede kans is dat er wat safetycars en VSC's (virtual safetycars, red.) en zo zouden kunnen zijn', zegt de Brit. 'Ik denk dat iedereen die de soft had, of een soortgelijke fout maakte, veel moeite had met de degradatie.'
De jonge McLaren-coureur denkt dat McLaren wellicht niet zo goed haar huiswerk heeft gedaan om alles te begrijpen betreffende de banden. 'Het is zwaar als je er tot dan niet meer dan drie ronden hebt gereden. Het is dus niet puur een gok, maar gewoon wat we dachten dat het beste was en dat was het duidelijk niet.' Norris laat nog weten dat hij waarschijnlijk uit de buurt zal blijven bij de zachte band tijdens de Grand Prix op zondag.
Pak maar liefst negen keer je inzet als Leclerc Grand Prix van Azerbeidzjan wint!
Registreer en speel mee bij Jack's en ontvang een mooie free bet tot wel €50 euro!
Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties