Afgelopen zondag maakte Lance Stroll een theatrale misser in de opwarmronde voor de Grand Prix van São Paulo. De Canadees spinde en reed zichzelf hierna vast in de grindbak. Hierdoor werd de start afgebroken, en was het dus de bedoeling dat de coureurs bleven staan op de grid. Lando Norris dacht hier anders over en vertrok weer van zijn positie om opnieuw een opwarmronde te gaan rijden. Uiteindelijk kreeg de Brit hiervoor een boete, en volgens Andrea Stella, de teambaas van McLaren, was dit best bijzonder, aangezien de regels een beetje verwarrend zijn.
Er was dus een hoop onduidelijkheid over deze afgebroken start. Ook Stella vond het een bijzondere situatie. 'Als je naar de tekst van de regels kijkt, is het een beetje lastig, want in de extra formatieronde wordt er gesproken over uitgestelde start, dan is er de afgebroken start en wordt er gesproken over terugkeren naar de grid', stelt de Italiaan na de race op Interlagos. 'Er zijn dus wat technische details die de situatie voor Lando misschien wat verwarrend hebben gemaakt. Ik denk dat hij gewoon reageerde op de lichten op dat moment.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Er zijn meerdere manieren mogelijk om een start af te breken. Volgens Artikel 46.1 wordt gesproken over een eventuele uitgestelde start. Dit gebeurt wanneer de formatieronde nog niet is begonnen en er nog auto’s op de grid staan. Dan heb je dus een afgebroken start. Er wordt gezegd dat alle auto’s weer op de grid moeten staan en dat er dan waarschijnlijk een vertraging is via het officiële berichtensysteem.
In Brazilië stonden Norris en het gros van de andere auto’s al op de grid toen het bericht binnenkwam. Volgens Stella zou het erg nuttig zijn om de huidige procedures te verduidelijken, zodat dit soort situaties in de toekomst voorkomen kunnen worden. 'Over het geheel genomen denken we dat dit een zeer onschuldige situatie is', legt Stella uit. 'Het zou in ieder geval de mogelijkheid moeten bieden om een beetje te verduidelijken wat we in dit soort gevallen moeten doen, want de oproep kwam erg laat, toen Lando al lange tijd op poleposition zat', zo vervolgt Stella over de start van zijn coureur.
Onduidelijkheid door de FIA
Volgens Stella werd Norris in de war gebracht door de werkwijze van de FIA. Hij zag ze namelijk enorm lang wachten, waardoor Norris begon te twijfelen over de situatie op de grid. 'Als er een afgebroken start was, denk ik dat de omstandigheden lang aanwezig waren om het te geven. Dus dit verwarde de coureur een beetje', zo concludeert Stella over de situatie in Brazilië. Uiteindelijk mondde de race uit in een drama voor het team van McLaren. Norris viel vanaf pole namelijk ver terug en werd uiteindelijk zesde op Interlagos, terwijl zijn teamgenoot Oscar Piastri achtste werd.
In de strijd voor het constructeurskampioenschap hebben ze de leiding nog wel in handen bij McLaren. Ferrari zit ze op de hielen, maar ook zij kenden geen lekker weekend in Brazilië. Carlos Sainz crashte namelijk in de kwalificatie en de race. Red Bull staat derde, maar maakte met de overwinning van Max Verstappen een kleine stap richting de concurrentie.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties