Bij McLaren hebben ze een rollercoaster van een seizoen achter de rug. Van een aarzelend seizoensbegin ging het naar het inhalen van Red Bull Racing, met op het einde nog een heftige strijd om de constructeurstitel met Ferrari. Voor alle betrokkenen is het een intense ervaring geweest. Voor CEO Zak Brown was het binnenhalen van die constructeurstitel een grote opluchting.
In een video op het YouTube-kanaal van McLaren blikken de boegbeelden uit de teamleiding terug op het afgelopen seizoen. Andrea Stella moet niet lang nadenken over wat een cruciaal moment was. 'De race in Miami was zeker belangrijk. Het gaf ons de geruststelling dat we een stap vooruit hadden gezet. In alle eerlijkheid was het begin van het seizoen niet bepaald vooruitgang ten opzichte van het einde van het seizoen daarvoor. We waren het vierde beste team in Bahrein en Saudi-Arabië, maar in Miami zetten we een stap vooruit. Daar beseften we dat er iets moois mogelijk was.'
Brown houdt voeten op de grond
Dat besef was bij de teambaas dus al volledig doorgedrongen, maar bij de CEO van het team was dat nog niet helemaal het geval. Brown trachtte de voeten op de grond te houden. 'Ik dacht nog: 'Een kampioenschap? Laat ons maar gewoon focussen op het winnen van een tweede race.' Pas in Hongarije, waar we een één-tweetje neerzetten na een dominante race, besefte ik dat de titel niet buiten bereik was.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Op dat moment was er nog hoop in zowel het rijderskampioenschap als het constructeurskampioenschap. Bij de rijders ging de hoop op een titel wel liggen, bij de constructeurs was het een strijd tot aan de laatste Grand Prix. Nochtans zag het er wel naar uit dat McLaren het zou halen, maar de definitieve zekerheid liet nog lang op zich wachten. 'Vele mensen zeiden met zes races te gaan: Het is binnen. Ik was voorzichtig, want de sport verandert zo snel', wilde Brown opnieuw niet te vroeg te euforisch zijn.
Kleine marge met Red Bull
Het is een gezonde houding om altijd op je hoede te zijn, vindt Stella ook. 'We hebben gewonnen met veertien punten verschil, wat neerkomt op twee procent. Op basis van onze berekeningen hadden we een marge qua wedstrijdsnelheid van 50 milliseconden op Red Bull. Met zulke kleine marges is het nog zo onzeker, ook al kun je wel denken voor jezelf en je team dat een bepaald iets mogelijk is. Je moet bereid zijn op beide uitkomsten.'
Ze wilden bij McLaren uiteraard niet meemaken dat ze in extremis de constructeurstitel nog aan Ferrari moesten laten. Het was in die laatste Grand Prix dan ook een behoorlijk nerveus gedoe. 'Het waren de twee ergste uren van mijn leven', zucht Brown. Gelukkig liep niet iedereen zenuwachtig rond. 'Ik vond dat het team heel kalm was maar wel vol vertrouwen in onze uitvoering', merkte Stella.
Stella duidt de kracht van McLaren aan
De Italiaan vindt dat het verwerken van ontgoochelingen in de loop van het seizoen één van de grote troeven van McLaren geworden is. 'Bij het omgaan met gemiste kansen hebben we hoge standaarden ontwikkeld, ondersteund door onze cultuur.' De kunst zal erin bestaan om die standaard even hoog te houden in 2025, zodat het team een gooi kan doen naar een nieuwe titel bij de constructeurs én de rijders.'
Lees ook
Verstappen dient Brown nogmaals van repliek: 'Grappig als dat van iemand komt die zelf heeft gefaald'
Hinchcliffe kan zijn ogen niet geloven bij Verstappen: 'Maak je een grapje?
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties