Update | Masi wil niet te veel ingrijpen: 'We laten de coureurs zelf de balans bepalen' Formule 1
Formule 1

Update | Masi wil niet te veel ingrijpen: 'We laten de coureurs zelf de balans bepalen'

Update | Masi wil niet te veel ingrijpen: 'We laten de coureurs zelf de balans bepalen'

Raceleider Michael Masi heeft de kritiek op wedstrijdleiding gepareerd. Velen vonden de straf die Lewis Hamilton kreeg te licht, vooral vanwege de grote gevolgen die het incident heeft op de titelstrijd. Hij benadrukt echter dat bij de beoordeling van een incident alleen het incident zelf in afweging wordt genomen. De consequenties van het incident worden nooit meegenomen in de afweging, zo gaat dat al jaren.

'Ik denk dat het een van de grote discussiepunten is, al vele jaren. De huidige richtlijnen zijn het product van de discussie, die in het verleden is gevoerd. Hierbij is besloten dat de gevolgen van een ongeluk niet mee worden genomen in de afweging', aldus de raceleider. Dus als zich een ongeluk voordoet, worden alleen de intentie en feiten meegenomen, niet de gevolgen. Dit om te voorkomen dat er te veel variabelen in het spel zijn, waardoor consequentie lastig te waarborgen is. 'We leggen de straf van boven op. De teams wilden zich graag betrekken, maar dan wordt het ingewikkeld.'

Red Bull was zeer duidelijk na het ongeluk en vroeg om een harde straf. Toen duidelijk werd dat Hamilton tien seconden tijdstraf zou krijgen, reageerde het team kritisch. 'Red Bull gaf aan dat het enorme gevolgen heeft en haalde de gevolgen aan. Op die manier kun je geen straf vinden die recht doet aan de situatie.' Een aantal jaar geleden is hierom bewust besloten door de teams dat de gevolgen niet worden meegenomen in het afwegingsproces. De keuze voor de straf moest gemaakt worden op basis van het incident alleen. 'Ik begrijp de frustratie bij Red Bull, maar dat zijn de afspraken. De stewards hebben alle perspectieven objectief meegenomen en hebben de juiste beslissing genomen. Zij moeten kunnen optreden als onafhankelijke jury', zo luidt het oordeel van Masi.

Masi: 'Hamilton niet volledig schuldig'

Op de officiële website van de Formule 1 legt Masi nader uit hoe de tien seconden-tijdstraf van Lewis Hamilton tijdens de Britse Grand Prix tot stand is gekomen. De zevenvoudig wereldkampioen had volgens de wedstrijdleider dichter bij de apex van de bocht moeten blijven om op die moment de crash met Verstappen te voorkomen. 'Vergelijkbaar met wat er met Leclerc gebeurde (Hamilton haalde de Monegask in in dezelfde bocht als waar het incident met Verstappen plaatsvond), had hij dichter bij de apex kunnen blijven.'

Masi vindt Hamilton echter niet honderd procent het incident te wijten. 'Ik denk dat de formulering duidelijk is volgens de regels. Hij was 'voornamelijk schuldig', niet 'volledig schuldig'. Hij had meer in kunnen houden en dat had de uitkomst veranderd, maar dat kunnen we ook niet weten. We beoordelen enkel het incident.'

Update 16:55 (20/07) | Masi wil niet te veel ingrijpen: 'We laten de coureurs zelf de balans bepalen'

In het verlengde van de relatief milde straf die Hamilton van de wedstrijdleiding op zijn dak kreeg voor de clash met Verstappen geeft Masi aan dat hij niet vindt dat de stewards in het vervolg strenger op moeten treden. 'We maken er een duidelijk punt van dat we coureurs in de eerste ronde met elkaar willen laten racen en dat er daarom lichtere sancties gelden als er iets misgaat, daar is geen twijfel over. In die zin laten we coureurs ook de eigen balans bepalen', zo wordt de opvolger van wijlen Charlie Whiting geciteerd door Autosport.

'Maar de coureurs alsmede de teams geven al sinds eind vorige jaar aan dat zij vonden dat er wat te agressief werd gereden en dat het racen wel een beetje ingetoomd mocht worden', vervolgt Masi. De FIA tolereert ellebogenwerk naar eigen zeggen dus wat minder dan voorheen, maar daarmee is het nog niet van plan om het volledig in de ban te doen. Masi: 'Helemaal niet, zelfs. Je moet daarom ook goed kijken naar wat er in zo'n eerste ronde gebeurt. Het is niet na drie bochten voorbij met vechten. Het kan in bocht 1 zijn, maar bijvoorbeeld ook in bocht 6. Dat hangt gewoonweg af van het circuit.'

Masi kan dan ook duidelijk uitleggen waarom Hamilton werd bestraft voor zijn botsing met Verstappen. 'Er waren in dat geval duidelijk twee auto's betrokken bij het incident en de coureurs vragen al vanaf begin dit jaar om in zulke gevallen extra nauwkeurig te kijken naar de situatie, om uit te zoeken wie er voornamelijk dan wel volledig de schuld heeft. Juist ook als een incident plaatsvindt in de eerste ronde.'

Wil je ook reageren op dit artikel? Registreer je hier.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws