Marko werd verrast: 'Onze berekeningen bleken niet te kloppen' Formule 1
Formule 1

Marko werd verrast: 'Onze berekeningen bleken niet te kloppen'

Marko werd verrast: 'Onze berekeningen bleken niet te kloppen'

Hoewel de Grand Prix van Las Vegas niet verliep zoals Red Bull Racing-adviseur Helmut Marko had verwacht, is hij na de Grand Prix van Las Vegas wel zeer tevreden met de overwinning van Max Verstappen en de derde plek van Sergio Pérez. Daarmee heeft het Oostenrijkse team ook haar laatste doel van het seizoen behaald, nu de Mexicaan zeker is van de tweede plek in het kampioenschap.

Na de race werd bij ServusTV aan Marko gevraagd of de zingende Verstappen het nu meer naar zijn zin heeft gehad in Las Vegas, maar de 80-jarige wil zelf liever over zijn andere coureur praten. 'Met dat liedje heeft hij zich volgens mij ook met Las Vegas verzoend, maar laten we beginnen met praten over Checo (Pérez, red.). Hij lag na de eerste ronde laatste, en heeft sensationeel gereden', oordeelt Marko over de 33-jarige coureur.

Waar Verstappen in de tweede helft van de race zonder veel moeite inhaalde, had Pérez het daar lastiger mee. 'Hij had een andere afstelling van de vleugel dan Max, en daardoor was hij langzamer op de rechte stukken dan de Ferrari, en dat leidde aan het einde tot die inhaalactie', verklaart de Red Bull-man. 'Desalniettemin was het geweldig teamwork, met Max die eerst aanviel, en daarna Checo hielp, door het gat weer kleiner te laten worden. Met een gat van twee seconden werkt de slipstream al, om hem wat extra snelheid te geven, maar helaas lukte het net niet. Maar een één-twee (in het kampioenschap, red.) is wat we wilden, en het enige dat nog ontbrak aan het seizoen!'

Ferrari verrassend goed met de banden

Dat de race incidentrijk was, verbaast Marko niet. 'Lange rechte stukken zijn altijd goed voor het aantal inhaalacties, en hier speelde het ook een enorme rol dat het asfalt helemaal nieuw was, en vanwege het normale verkeer was het vrij glad. Volgens onze berekeningen zouden we beter moeten zijn dan Ferrari op de gele banden, maar dat was niet het geval. Onze banden verslechterden sneller en het tegenovergestelde was het geval op de harde band. Toen waren we qua basissnelheid sterker, en we kregen ook pas later last van graining dan Leclerc. Wat dat betreft bleken onze berekeningen niet te kloppen, maar het eindresultaat was wel goed.'

Helemaal optimaal was het niet, omdat Pérez voor de tweede keer op rij een plekje verloor in de slotronde. 'Zoals gezegd had Checo wat meer vleugel, dus de Ferrari was sowieso sneller op het rechte stuk. Ze hebben veel vermogen, en schijnbaar had Leclerc ook de batterij zo geoptimaliseerd dat hij dat helemaal kon verbruiken op het rechte stuk. Uiteindelijk was hij misschien verrast, maar als hij ingestuurd had, waren ze misschien gecrasht. Eind goed, alles goed', concludeert Marko.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws