Helmut Marko maakt zich weinig zorgen om het protest, dat McLaren heeft aangetekend tegen de tijdstraf, die Lando Norris in de Verenigde Staten ontving. De Brit viel daardoor van het podium, en staat nu niet 51, maar 57 punten achter Max Verstappen. Marko legt ook uit waarom zijn coureur op de zondag in Austin minder goed voor de dag kwam dan een dag eerder in de sprintrace.
In Austin gaf teambaas Andrea Stella nog aan zich neer te leggen bij de straf voor Norris, maar enkele dagen later bleek dat toch niet het geval te zijn. McLaren tekende protest aan via een right of review, iets wat in het verleden zelden tot nooit succes heeft opgeleverd. 'Het is het recht van McLaren om een right of review aan te vragen. Ze zullen alleen succesvol zijn als ze nieuw en duidelijk bewijsmateriaal hebben. Laten we dat afwachten, want wij zijn niet betrokken bij de procedure. Wij wachten af wat er gebeurt, en dan zien we wel wat de uitspraak is', reageert Marko bij de Duitse tak van Sky Sports F1.
Bij zijn Oostenrijkse landgenoten van ORF geeft Marko wel alvast aan wat hij verwacht van het onderzoek. 'Dit vereist nieuwe en serieuze feiten, en die zien we op dit moment niet', aldus de 81-jarige, die niet verwacht dat de uitslag aangepast wordt. 'De coureurs zijn er ook voor verantwoordelijk dat deze regel geïntroduceerd werd, en volgens deze regel was het heel duidelijk dat deze straf opgelegd moest worden.' Verstappen was namelijk eerder bij de apex, en aangezien beide coureurs het circuit verlieten, heeft Norris Verstappen buiten het circuit ingehaald. Vermoedelijk gaat het dan ook vooral om een principekwestie.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Competitiviteit
Marko ging verder ook nog in op het competitieve plaatje. 'We hebben vooruitgang geboekt sinds Bakoe. In Austin werden we enigszins teruggeworpen door een technische aanpassing', zo wijst hij op de afstelling. 'Max wilde namelijk dat de auto zich neutraler zou gedragen, en niet meer zoveel overstuur had.' De RB20 lijkt echter nogal gevoelig te zijn. 'Normaal is het gevolg van zo'n verandering minimaal, maar nu had het heel veel effect. De auto veranderde in een auto met heel veel overstuur, en daardoor konden we niet langer de snelheid aanhouden, die we in de sprintrace wel nog hadden.'
Marko lijkt er dus vertrouwen in te hebben dat Red Bull Racing in Mexico weer competitiever zal zijn, al houdt hij wel nog een slag om de arm. 'De verhoudingen zijn enorm afhankelijk van het circuit, en het ligt ook aan de temperatuur. Hier gebruiken we de zachtste banden, maar ik denk dat we pas na de tweede vrije training weten hoe we ervoor staan.' De eerste vrije training werd tweemaal onderbroken, en verschillende grote namen ontbraken. Verstappen sloot die sessie af met een motorprobleem.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties