Marko: 'We toveren nu een van de gebouwen om tot een machinefabriek' Formule 1
Formule 1

Marko: 'We toveren nu een van de gebouwen om tot een machinefabriek'

Marko: 'We toveren nu een van de gebouwen om tot een machinefabriek'

Helmut Marko heeft aangegeven wat de vervolgplannen zijn van Red Bull Racing nu de motobevriezing een feit is. Op de huidige campus zal men een gebouw inrichten om alle activiteiten rondom de Honda-krachtbron in uit te voeren. Dat vergt wel een initiële investering, maar die is het volgens Marko zeker waard. Wanneer ze niet eigen materiaal zouden kunnen ontwikkelen, zou de investering ongeveer even groot zijn, meent de man uit Graz.

'We koersen nu op een nieuwe firma in Milton Keynes af. In dit bedrijf zullen de Red Bull-krachtbronnen gemaakt worden', aldus de Oostenrijker in gesprek met Motorsport-Magazin.com. 'Ik denk dat dit niet alleen goed nieuws is voor ons, maar ook voor de hele Formule 1 in het algemeen. Dit vermindert binnen de sport namelijk ook een significante kostenpost.'

Er staat in Milton Keynes uiteraard al een grote hoeveelheid aan gebouwen waarin de Red Bull-bolides ontwikkeld worden, een van deze gebouwen ziet Marko als gepaste locatie om de Honda-motoren in elkaar te schroeven: 'Gebouw acht, een van onze bestaande gebouwen, word omgetoverd tot een machinefabriek. Daar gaan we nu mee beginnen.'

Honda heeft natuurlijk al werk verricht in Milton Keynes, maar de bestaande infrastructuur voldoet niet. De reden hiervoor is dat veel van de ontwikkelingen van Honda nog in Sukura (Japan, red.) gedaan worden. 'De Honda-faciliteiten zijn meer gericht op de elektromotoren', verklaart Marko. 'Bovendien voldoen de huidige faciliteiten niet en hebben ze niet het nieuwste materiaal om de optimalisaties toe te passen die we door willen voeren.'

Een flinke investering voor Red Bull

Het overnemen van de Honda-activiteiten kost geld. De investering begint al in het ombouwen van de fabriek. Marko: 'We lijken wel gek, maar we zijn nu aan het rekenen. Het is een eenmalige investering in het gebouw en vooral de testbanken voor de motoren. Deze zal echter niet zoveel hoger zijn dan wanneer we van een van de leveranciers een motor hadden gekocht. Het kost meer, maar niet significant meer.'

'We kunnen nu een motor bouwen die gebaseerd is op het werk aan het chassis. Zo kunnen we aan beiden kanten optimaliseren', stelt Marko opgemerkt. Hij denkt dat wanneer ze van bijvoorbeeld Renault een motor over hadden genomen, dat ze het chassis, de radiatoren en andere onderdelen aan hadden moeten passen aan de motor van Franse makelij. Het ontwikkelen van eigen materiaal biedt Red Bull dus veel meer bewegingsruimte, tot grote tevredenheid van de Red Bull-adviseur.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws