Helmut Marko heeft vooruitgeblikt op de aanstaande Grand Prix van Australië, die voor aankomende zondag op de planning staat. Hoewel Red Bull Racing belangrijke tests heeft uitgevoerd en Max Verstappen blij is dat het team de juiste richting is ingeslagen, weet Marko dat er nog meer werk aan de winkel is. De Red Bull-adviseur ziet zijn team dan ook niet als favoriet voor de zege in Melbourne.
In 2024 moest Red Bull in de spiegels kijken, maar op dit moment lijkt de Oostenrijkse renstal zelf te moeten jagen. Het team van Verstappen en Liam Lawson wist niet te overtuigen tijdens de wintertest in Bahrein, waardoor Red Bull moet hopen op bijzondere omstandigheden op het Albert Park Circuit. McLaren, dat vorig jaar ook al de snelste auto had ontwikkeld, begint het seizoen als duidelijke favoriet in de ogen van de analisten.
Red Bull moet dan ook een inhaalslag gaan maken. Het team moet niet alleen McLaren zien bij te houden, maar ook zijn oude vorm zien te hervinden. 'Zoals we weten, verliep het vorig jaar op technisch gebied niet zo goed. Max maskeerde onze moeilijkheden met zijn buitengewone vaardigheden', vertelt Marko bij ServusTV. 'We hebben vervolgens intensief gewerkt tot aan Monza, wat enig resultaat opleverde. Maar de auto had een veel te smal werkvenster. Als je buiten dit venster zat, was er ineens een seconde verloren.'
'Het doel voor 2025 was daarom om een breder bruikbaar bereik voor de racewagen te creëren, zodat de coureurs meer vertrouwen in de auto hebben. Dat is ons gelukt, maar het is nog niet perfect', vervolgt de Red Bull-adviseur. Verstappen was na de testdagen ook nog niet helemaal tevreden met hoe de auto presteerde. Bovendien had het team wat betrouwbaarheidsproblemen op de tweede dag, waardoor de Oostenrijkse renstal uiteindelijk geen racesimulatie kon doen op het Bahrain International Circuit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Marko hoopt op 'Max-factor'
Red Bull moet dus nog een beetje puzzelen en lijkt nu het topteam te zijn met de minste potentie. Marko wil na de testdagen echter nog niet te hard van stapel lopen. 'De wintertests kunnen niet volledig als maatstaf worden gebruikt; we hadden te maken met ongebruikelijke omstandigheden. Ik geloof dat het beeld dat in Bahrein te zien was, niet geldt voor het hele jaar. McLaren was wel erg snel. Als ze deze snelheid in Australië kunnen behalen, wordt het een één-twee voor McLaren.'
Bovendien moest Red Bull in Bahrein ook nieuwe onderdelen testen. Hierdoor was de RB21 tijdens de testdagen een soort knutselwerk met nieuwe en oude onderdelen. 'Sommige van de nieuwe onderdelen die we tijdens de test op de auto hebben gezet, werkten goed, maar we presteerden niet optimaal. We hebben nu alles geanalyseerd – Max heeft ook veel tijd doorgebracht in de racesimulator. Hij was erg tevreden dat we blijkbaar de juiste richting hebben gevonden. Melbourne wordt warm, dus totaal anders dan de omstandigheden in Bahrein, en wat wij hebben, is de Max-factor.'
Marko kijkt dan ook met enige positiviteit uit naar het aankomende seizoen. Het doel van Red Bull is in ieder geval wel duidelijk. 'De rijderstitel. Red Bull is geen autofabrikant. Voor ons is de persoon het belangrijkst. Maar onze medewerkers krijgen bonussen uitbetaald op basis van hun plaats in het constructeurskampioenschap, en we hebben het hier over aanzienlijke bedragen. Er was zichtbare teleurstelling in de fabriek toen we vorig jaar slechts derde werden achter McLaren en Ferrari', aldus Marko.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties