Helmut Marko geeft aan dat Red Bull Racing de bandenslijtage van Max Verstappen onderschat heeft. De Nederlander werd door een gridstraf gedwongen tot een inhaalrace, wat hem gedurende de wedstrijd veel bandenleven kostte. Uiteindelijk moest de Nederlander relatief vroeg de pitstraat in duiken, zijn banden begaven het voordat hij in het gebruikelijke pitstop-window voor de harde band kwam. Ook geeft Christian Horner aan na Monza en Sochi zeer tevreden te zijn.
'Het plan was om langer door te rijden, maar zijn inhaalrace kostte hem nou eenmaal veel bandenleven', geeft Marko toe bij Auto, Motor und Sport. 'Zijn mediumbanden waren ook behoorlijk versleten voordat het ging regenen', voegt hij daaraan toe. De slotfase van de Limburger op de mediumband was bijzonder lastig voor hem geweest als hij de race uit had moeten rijden op de droogweerbanden. Waarom Red Bull de extra slijtage van de inhaalrace niet ingecalculeerd heeft, licht de Oostenrijker verder niet toe.
Operationele keuzes voor Red Bull
Ook teambaas Horner zag dat het met de snelheid van Verstappen wel goed zat, maar dat hij deze snelheid nauwelijks kon etaleren: 'Verstappen had maar een paar ronden schone lucht. Toen was hij ook ontzettend snel. Je verpest gewoon je banden als je je voorligger moet volgen.' Het vele racen in vuile lucht en het inhalen op delen van de baan waar stukjes rubber (ook wel marbles, red.) liggen, eiste al vroeg zijn tol.
Daarnaast moest ook Red Bull anticiperen op de veranderende weersomstandigheden in Rusland. 'De voorspelling was dat er regenwolken boven de baan zouden hangen, maar het was moeilijk te zeggen hoeveel regen dat zou gaan opleveren en of de regen weer zou stoppen', vervolgt de Brit. Uiteindelijk was het Verstappen zelf die de juiste pitstop-call maakte, waar Sergio Perez juist in de fout ging.
Mercedes profiteert niet van sterke circuits
Zo komt een deel van het seizoen ten einde waarin Mercedes de bovenliggende partij bleek. In Italië hadden ze de snelheid simpelweg niet om McLaren en Red Bull te volgen als ze eenmaal in het kielzog van hun voorgangers reden. Daar heeft Mercedes dus punten laten liggen op een circuit dat eigenlijk als Mercedes-terrein werd gezien. Voor Rusland geldt dit in mindere mate, maar ook daar hadden ze significant uit moeten lopen op Red Bull.
Na deze twee races wrijft Horner in zijn handen: 'Dit ging veel beter dan we hoopten. We hebben onze gridstraf geïncasseerd, twee Mercedes-circuits achter de rug en liggen twee punten achter op Hamilton. Het ziet er voor de rest van het seizoen goed uit.' Wel moet Red Bull in de laatste zeven races van het jaar Verstappen consistent voor Hamilton zien te plaatsen, willen ze de coureurstitel aan de Limburger kunnen bieden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties