Helmut Marko zou het riskant vinden als Max Verstappen en Red Bull Racing in de tweede seizoenshelft van 2022 terughoudender zullen zijn. De regerend wereldkampioen heeft weliswaar een voorsprong van tachtig punten en zou aan enkel tweede plaatsen genoeg hebben tot en met de seizoensfinale. Toch moet er nog steeds gewonnen worden om ook de titel opnieuw te winnen, vindt Marko.
Verstappen heeft met zijn voorsprong genoeg aan enkel tweede plaatsen hebben, maar Marko hoopt niet dat dat daadwerkelijk gebeurt. 'Dat is niet ons doel en het zou enorm riskant zijn', legt de Oostenrijker uit in gesprek met Motorsport-Total.com. 'Dat zagen we vorig jaar toen we ineens alleen nog maar tweede plaatsen wisten te behalen.' Toen gingen Verstappen en Lewis Hamilton met gelijke punten de seizoensfinale in.
Marko stelt dat er nog steeds gewonnen moet worden om Ferrari en Charles Leclerc definitief te kloppen. 'We moeten nog drie of vier races winnen als de krachtsverhoudingen gelijk blijven.' De adviseur van Red Bull ziet ook dat Mercedes sneller wordt, maar dat zou volgens hem vooral nadelig zijn voor Ferrari. 'Omdat Ferrari dan optimaal moet scoren om nog kans te maken.'
Red Bull op gelijke hoogte met Ferrari
Red Bull bleek in de laatste paar races voor de zomerstop iets aan snelheid in te moeten leveren aan Ferrari, maar Marko kan zich niet vinden in die theorie. 'Zo zie ik dat niet. Behalve Barcelona stonden we dit seizoen altijd gelijk met Ferrari. Vaak besliste de vorm van de dag wie er uiteindelijk vooraan lag - afgezien van strategische of technische problemen, die we veel minder hebben.'
Marko ziet dat het voordeel van Ferrari vooral over een enkele ronde ligt en niet zozeer in de race op zondag. 'Leclerc heeft ongeveer net zoveel polepositions als we overwinningen hebben. Poleposition zegt alleen niet zo veel en aangezien er circuits zijn waar inhalen mogelijk is, is dat niet langer zo'n criterium', stelt de Grazer. 'In Monaco of Singapore zal dat anders zijn.'
De Grand Prix van Frankrijk was een race waarin Ferrari - tot de crash van Leclerc - sneller leek, maar ook dat vindt Marko onjuist. 'Het belangrijkste is dat je de snelheid in de race kunt volhouden zonder de banden te zwaar te belasten. In Le Castellet was Max sneller in de race. Als je binnen tien ronden slechts een seconde achterstand hebt, laat je zien dat jij de snellere bent. Wij waren de snellere auto daar in de race.'
Also read
Marko blij met Honda-samenwerking: 'Godzijdank is dat nu teruggedraaid'
Marko: 'Met een auto die Max beter ligt, wordt de Verstappen-factor meer benadrukt'
Wint Max Verstappen zijn tweede wereldtitel? Zet in en krijg 1,08 keer je inzet terug! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties