Helmut Marko is zeer te spreken over de hernieuwde samenwerking tussen Red Bull Racing en Honda. De Japanse motorleverancier zou het runnen van de krachtbron vanaf 2023 aan Red Bull Powertrains overlaten, maar dat besluit is nu teruggedraaid. Hierdoor blijft Honda verantwoordelijk voor de motor tot en met 2025, zij het achter de schermen.
En dat is tot grote vreugde van Marko, die zijn verhaal doet tegenover de Nederlandse tak van Motorsport.com: 'Godzijdank is er bij de Japanners een verandering in de denkwijze gekomen. In het oorspronkelijke plan hadden wij de motoren vanaf 2023 zelf moeten runnen. Maar dan kom je ook met reserve-onderdelen te zitten en negentig procent van die leveranciers zit in Japan.'
Honda verzorgt volledige levering motoren Red Bull
De adviseur van Red Bull beseft dat dat niet praktisch is: 'Godzijdank is dat nu teruggedraaid, anders was het technisch, logistiek en ook qua taal echt een probleem voor ons geworden. Nu blijft Honda alles regelen.' Red Bull krijgt de motoren ook volledig geleverd van Honda, zegt Marko: 'Compleet, ja. Wij krijgen die motoren verzegeld en kunnen er ook niet in kijken.'
Marko legt uit dat dat belangrijk is voor de status van Red Bull als nieuwkomer in 2026. Dan gaat het team uit Milton Keynes zo goed als zeker in zee met Porsche. Gezien zij nieuw zijn en Red Bull tot die tijd met Honda achter de schermen werkt, levert dat het team concessies op ten opzichte van Mercedes, Ferrari en Renault. Marko: 'De motor komt in een doos aan en als er iets mee is, mogen alleen Honda-mensen aan de motor werken.'
Red Bull Powertrains bereidt zich voor op 2026
Red Bull Powertrains was deels opgezet om de motoren tot 2026 zelf te beheren. Nu Honda toch zelf aan de krachtbron blijft werken, is de vraag: wat moet het personeel van de motorafdeling tot die tijd doen? 'We praten momenteel al over 300 medewerkers en die werken allemaal aan het volgende motorreglement', vertelt Marko. 'Als er een nieuw merk bij komt in 2026 dan kunnen we de krachten namelijk bundelen.'
'Die nieuwe partner kan dan alle faciliteiten gebruiken die wij al hebben en dat is natuurlijk een groot pluspunt', vervolgt de Oostenrijkse topman zijn verhaal. Er worden dus flink wat voorbereidingen getroffen om het nieuwe motorreglement van 2026 zo goed mogelijk in te gaan: 'Als er een nieuw merk komt, kan die meteen rekenen op een fabriek met zes testbanken. Qua faciliteiten gaan we voor het beste van het beste.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties