Drie dagen Zandvoort leveren waarschijnlijk drie totaal verschillende weersomstandigheden op: wind op vrijdag, regen op zaterdag, en vermoedelijk zon op zondag. De eerste vrije training begon ook op een natte baan, maar na full wets en intermediates kwamen de coureurs ook nog in actie op droogweerbanden. Max Verstappen sloeg de openingsfase met full wets over, maar was uiteindelijk ook niet tevreden over het gevoel met de andere banden.
De teams hebben de zomerstop net achter de rug, maar van zomer leek in Zandvoort weinig sprake te zijn. 'Ik kom net uit Oostenrijk. Daar was het 34 graden, dus dit is wel een groot verschil', lacht de 81-jarige Oostenrijker, die tegenspreekt dat hij liever thuis zou zijn gebleven. 'Nee, zeker niet. We genieten van deze race, en de hele sfeer rondom dit weekend. Gelukkig hebben we nog wat ronden op een droge baan kunnen rijden, dus we konden in ieder geval nog wat leren.' In het laatste kwartier van de eerste vrije training wisselden de coureurs - met uitzondering van Pierre Gasly - naar de slicks, waarop Verstappen een tweede tijd liet noteren, achter rivaal Lando Norris.
Verstappen ontevreden
De vraag van Viaplay is dan ook wat voor gevoel de wereldkampioen heeft overgehouden aan zijn eerste ronden op een relatief droog Zandvoort. 'Bij Max ging het wel oké, denk ik. De auto beviel hem nog niet', stipt Marko wel aan. 'Ik denk wel, dat als we nog een droge sessie hebben, dat we een aantal van die kleine problemen kunnen oplossen. We zien de race met vertrouwen tegemoet', deelt de teamadviseur. Verstappen jaagt op zijn vierde overwinning op rij op zijn thuiscircuit, al geldt hij na een droogte van vier weekenden niet als favoriet.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Toch wordt ook nog even een spin van Verstappen ter sprake gebracht. De Nederlander werd getrakteerd op applaus van het aanwezige publiek, toen hij zijn RB20, aan het begin van de slotsector weer met de neus de goede kant op liet wijzen. 'Hij was ook de eerste coureur die op intermediates naar buiten reed, en een kleine spin is goed voor de actie en voor de show', grapt Marko.
Coureurssituatie
Een ander gesprek van de dag: de toekomst van Liam Lawson. Marko deelde eerder al goed nieuws over de Nieuw-Zeelander. 'Ik heb volgens mij gezegd dat hij volgend jaar in een Formule 1-auto zal zitten', zo corrigeert Marko interviewer Chiel van Koldenhoven, die stelt dat Marko gezegd heeft dat Lawson voor een van de beide Red Bull-teams in actie zal komen. Het enige andere stoeltje waar Lawson mogelijk voor in aanmerking zou kunnen komen is het nog vrije stoeltje bij Stake als teamgenoot van Nico Hülkenberg. 'Het is bekend dat wij een optie op hem hebben, maar alleen als we hem een stoeltje kunnen garanderen in de Formule 1. We zullen in september gaan beslissen wat we precies gaan doen.'
Van Koldenhoven vraagt nog eens na of Lawson dus ook voor een ander team dan beide Red Bull-teams kan gaan rijden. 'Dat kan ik je rond midden september vertellen', herhaalt Marko nog maar eens, die wel aangeeft fan te zijn van Lawson als coureur. Lawson debuteerde afgelopen seizoen in Zandvoort als vervanger van Daniel Ricciardo, die op het Nederlandse circuit geblesseerd raakte.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties