Marko bevestigt extra Formule 1-race en deelt coureurs voor Red Bull Formule 1
Formule 1

Marko bevestigt extra Formule 1-race en deelt coureurs voor Red Bull

Marko bevestigt extra Formule 1-race en deelt coureurs voor Red Bull

Helmut Marko heeft een tipje van de sluier opgelicht als het om de coureurskeuze voor 2025 gaat. Red Bull heeft als een van de weinige teams nog stoeltjes beschikbaar voor 2025, en lijkt voor te sorteren op rijderswissels in de komende maanden. Daniel Ricciardo werd al vervangen, en ook Sergio Pérez is nog geen zekerheid voor het komende seizoen, nu Marko verschillende kanshebbers op een Formule 1-stoeltje ziet.

In zijn column op Speedweek ging Marko eerst in op de situatie in beide kampioenschappen. 'In Singapore liet Lando Norris veel snelheid zien, waardoor hij zijn achterstand op Max Verstappen tot 52 punten wist te verkleinen. In het constructeurskampioenschap heeft McLaren haar voorsprong op Red Bull Racing tot 41 punten uitgebreid. We moeten dus significant verbeteren om het tij te doen keren, en ik ben optimistisch erover dat we in Austin weer sterker kunnen zijn', schrijft de 81-jarige.

Red Bull zal in het eerste weekend na de herfststop een pakket aan upgrades introduceren, en de teamadviseur van Red Bull hoopt dat de Oostenrijkse renstal hier een flinke stap mee vooruit kan zetten, al wil Marko zich nog niet lijk rekenen. 'De prestaties worden op het circuit neergezet, en niet alleen in de simulaties. In het verleden zorgden correlatieproblemen tussen de simulator en de realiteit er juist nog voor dat we de verkeerde richting insloegen.' Verstappen ontdekte in Monza zelf het probleem, waarna Red Bull aan een oplossing begon te werken. Een aanpassing aan de vloer in Bakoe zorgde er al voor dat Red Bull wat beter voor de dag kwam.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Marko bevestigt extra Formule 1-race en deelt coureurs voor Red Bull
Weet Verstappen in Texas terug te keren aan de top?

Ricciardo aan de kant gezet

Marko ging uiteraard ook in op het vertrek van de 35-jarige Ricciardo, de oudste coureur ooit van het zusterteam van Red Bull. De Australiër nam in Singapore al afscheid, al werd zijn vertrek pas vier dagen later aangekondigd door Red Bull. 'Vanwege bepaalde redenen, die te maken hadden met commerciële afspraken, werd het vertrek van Ricciardo pas na het raceweekend in Singapore bevestigd. Hij had zelf wel al op tijd de bevestiging gekregen, en hij had er zelf ook vrede mee. Zijn snelste ronde was een waardig afscheid', vindt Marko.

Ricciardo moest het dit seizoen afleggen tegen teamgenoot Yuki Tsunoda. 'Daniel kreeg een tweede kans, die niemand anders hem gegeven zou hebben. Dat was ook met het idee dat een terugkeer naar Red Bull mogelijk was, als hij goed genoeg zou presteren. Visa Cash App RB was altijd een tijdelijke bestemming, maar hij liet slechts tweemaal de benodigde prestaties zien: één keer met een vierde plek in de sprintrace in Miami, en de andere keer was afgelopen jaar in Mexico', zo verwijst Marko naar de andere vierde plek van de Australiër.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Marko bevestigt extra Formule 1-race en deelt coureurs voor Red Bull
Ricciardo stapte in Singapore voor het laatst in zijn Formule 1-auto.

Op die twee lichtpuntjes na was Marko echter wel kritisch: 'De snelheid was er op die momenten na niet, en hij was ook niet constant. De resultaten die nodig waren om een promotie naar Red Bull te rechtvaardigen waren er niet, en dat was uiteindelijk wel het punt van deze tweede kans. Als we wisten waarom hij niet zo goed presteerde als we hoopten, hadden we er alles aan gedaan om dat te veranderen, maar het killer instinct was er gewoon niet meer. Hij stond bekend om zijn agressieve inhaalacties en dat hij op het laatste moment remde, maar dit was ook niet meer het geval.'

Jonge talenten krijgen een kans

Christian Horner gaf het achteraf al aan: als het aan Marko had gelegen, had Ricciardo al rond de Grand Prix van Spanje zijn spullen mogen pakken. Horner maakte daarmee ook duidelijk dat de macht niet langer bij Marko ligt, maar bij Horner zelf. Enkele maanden later moest Horner alsnog de wijziging doorvoeren, die Marko al maanden eerder zou hebben uitgevoerd. 'Liam Lawson kan nu in de laatste zes weekenden rijden voor het RB-team, en we gaan evalueren hoe hij zich verhoudt tot Yuki Tsunoda', zo maakt Marko duidelijk dat nog alles open ligt. Red Bull heeft nog niet bevestigd voor welk team Lawson in 2025 rijdt, als hij überhaupt een plekje krijgt. Horner benadrukte echter dat Lawson ook nog kandidaat is om Pérez te vervangen.

'We gaan het zien. Hij moest prestaties neerzetten, die Formule 1-waardig zijn, net zoals hij dat in zijn vorige Grand Prix-deelnames al deed', zo verwijst Marko naar 2023. Pérez én Lawson worden echter meteen onder druk gezet door Marko. 'We hebben ook nog andere sterke juniorcoureurs, zoals Ayumu Iwasa en Isack Hadjar. We zullen hen inzetten in de sprintrace voor rookies. Deze race wordt georganiseerd na de seizoensfinale in Abu Dhabi op de testdag voor junioren. Dan kijken we hoe ze presteren', aldus Marko. Deze sprintrace voor jongelingen is nog niet officieel bevestigd, maar er is inmiddels wel over gestemd. Marko geeft hiermee dus aan dat die race er inderdaad zal komen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

isack hadjar red bull racing groot brittannie vrijdag 2024 6
Hadjar mag na Abu Dhabi racen in de sprintrace voor rookies.

Voormalige filosofie verouderd

'De prestaties van Oliver Bearman en vooral Franco Colapinto hebben laten zien dat jonge coureurs klaar zijn om een stap omhoog te zetten. De oude filosofie van een aantal teambazen, dat je coureurs pas na drie of vier jaar tijd naar een topteam kan promoveren, is verouderd', geeft de man uit Graz aan, die daarmee ook enige kritiek lijkt te uiten op Horner, die in tegenstelling tot Marko wel de voorkeur geeft aan bewezen coureurs. 'Mercedes heeft dit laten zien met haar rijderskeuze, net zoals Red Bull dat meerdere keren gedaan heeft in het verleden.'

'Je kunt dus op de jonge coureurs vertrouwen', zo maakt Marko zijn voorkeur duidelijk. 'Daar zit een bepaald risico aan vast, maar dat valt te managen en dat is het waard. Je moet de jongelingen een kans geven om zich in een Grand Prix-auto te bewijzen, als ze de juniorladder beklommen hebben. Met de opstapklassen is weinig mis, maar het is helaas veel te duur. Het begint als met het karten, en gaat door in andere juniorklassen. De FIA moet hiernaar kijken en zorgen dat het de kosten onder controle houdt.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws