Magnussen tevreden met tactiek: 'Blij dat we een punt wisten te pakken' Formule 1
Formule 1

Magnussen tevreden met tactiek: 'Blij dat we een punt wisten te pakken'

Magnussen tevreden met tactiek: 'Blij dat we een punt wisten te pakken'

Kevin Magnussen bewees zijn teamgenoot Nico Hülkenburg een enorme dienst en bezorgde hem een WK-punt in Saoedi-Arabië. De Deen wist een treintje met Yuki Tsunoda, Esteban Ocon en beide Williams-coureurs achter zich te houden. ‘Hij heeft de race van Yuki verpest’, aldus Alan Permane tegen Motorsport-Total.com.

Hoewel de tactiek van Haas en Magnussen slim was, zien ze het bij Visa Cash App RB vooral als oneerlijk. De nieuwe sportief directeur van het team vind het allemaal erg onsportief. ‘Magnussen reed naast de baan om voor Yuki terecht te komen en heeft vervolgens de trein twee seconden per ronde vertraagd.’ Magnussen kreeg voor die manoeuvre weliswaar een straf van tien seconden, maar deze had nog weinig zin, meent ook teambaas Laurent Mekies. ‘Omdat hij de coureurs zo afremde, had de straf geen betekenis meer’, vindt de Fransman.

Haas dolblij met teamwork van Magnussen

Van het team van Haas was de actie van de Deen een slimme zet. De coureur was ook tegen Alexander Albon aangebotst en ontving hier eveneens een straf van tien seconden voor. Met een totale straf van twintig seconden was de wedstrijd over voor Magnussen, maar zijn plek in het veld was strategisch goed voor de Amerikaanse renstal. Hülkenberg kreeg door het werk van zijn Deense collega de kans om na zijn pitstop voor zijn teamgenoot en de rest van het achterveld weer de baan op te komen.

‘Ik weet niet waar jullie het over hebben’, grijnst teambaas Ayao Komatsu na de race als hij wordt aangesproken op de tactiek. ‘Kevin had twintig seconden straf en kon geen punten meer halen. Onze enige kans op een tiende plek was Nico’, vervolgt hij in alle serieusheid. Om die reden vroeg het team de Magnussen om specifieke rondetijden te rijden om genoeg afstand te creëren tussen het treintje en Hülkenberg. ‘Kevin reed deze rondetijden op fantastische wijze en werd daarbij niet ingehaald. Een geweldige prestatie’, concludeert de Japanner. ‘Dat was de breedste Haas die we in tijden gezien hebben.’

Bijna kon het plan niet doorgaan, omdat Tsunoda Magnussen wist in te halen. De Haas-coureur wist zijn oude plekje echter weer te heroveren. ‘Ik dacht dat het voorbij was’, zegt de teambaas van Haas. Ondanks de vreugde kan Komatsu wel begrip opbrengen voor de kritiek dat het onsportief zou zijn geweest. ‘We moesten het doen’, zegt hij over de acties van Magnussen. ‘Maar we hadden Tsunoda ook de plek terug moeten geven.’

Magnussen en Tsunoda tonen begrip en zelfinzicht 

Magnussen zelf is blij met het werk dat hij voor het team deed. ‘Ik ben er niet tevreden mee dat ik de straffen kreeg, maar ik ben blij dat we een punt wisten te pakken.’ Met de straffen die hij kreeg was de Deen vanzelfsprekend niet blij, maar hij vindt ze wel terecht. ‘Regels zijn regels. Het is zoals het is. Ik had beter mijn best moeten doen zulke straffen te voorkomen.’

Tsunoda was behoorlijk gefrustreerd na de race. ‘Dat ik Kevin erlangs liet, was wellicht mijn fout’, geeft de Japanner aan. ‘Maar hij haalde met vier banden naast de baan in. Hij kreeg een straf, maar bleef de rest van de race doorcruisen. Dat voelt oneerlijk.’ Ondanks de frustratie heeft Tsunoda ook wel begrip voor Magnussen. ‘Hij deed geweldig werk voor zijn team. Ik zeg niet dat het eerlijk was, maar ik begrijp het gevecht.’ Ook steekt de RB-coureur de hand in eigen boezem. ‘Als ik mijn werk helemaal goed had gedaan, dan had ik de auto voor me in kunnen halen. Er waren veel dingen die ik moet verbeteren, dat moet ik accepteren.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws