Paddy Lowe, voormalig uitvoerend directeur van Mercedes en topman bij McLaren, heeft geprobeerd toe te lichten waarom Lewis Hamilton zo'n grote coureur is geworden. In Hamiltons periode bij McLaren werkte Lowe al met hem samen, ook bij Mercedes deelden de heren kort een team. Bij GP Racing licht hij toe hoe de Brit zich ontwikkelde en wat hem de ijzersterke rijder gemaakt heeft die vandaag de dag op het circuit staat.
'Lewis is een geweldige coureur. Hij is een van de beste coureurs ooit. Hij heeft zoveel records weten te breken omdat hij zó consistent, toegewijd en loyaal is. Hamilton is geen herrieschopper', aldus de man die gezien wordt als een van de meest vaardige Britse ingenieurs ooit. De kalme en behouden methode van werken van Hamilton wierp in zijn jongere jaren al zijn vruchten af. Zodoende eindigde zijn debuutseizoen bijna in een wereldtitel.
Toch viel er voor Hamilton aan het begin natuurlijk ook veel te leren. Lowe: 'Destijds was hij niet altijd even gefocust. Dat kwam er de jaren na zijn debuut wat meer uit, toen het leven gecompliceerd werd voor hem. Dat was onvermijdelijk. Een van de dingen die hij dan ook geleerd heeft is om voor 110 procent te focussen. Je ziet dat hij dat nu elke race doet.' Wanneer hij nu een Grand Prix-weekend ingaat, mag hij zich niet laten afleiden.
Het moment waarop Hamilton zich echt vormde tot de machine die hij nu is, was in 2016, volgens Lowe. Hij nam het dat jaar op tegen Nico Rosberg, die hem over het hele seizoen nipt wist te verslaan. Hamilton had zijn eerste titelstrijd bij Mercedes verloren en wist dat hij het niet altijd meer op puur talent kon winnen. 'Hij kon niets meer aan het toeval overlaten en sindsdien doet hij dit ook niet', stelt Lowe. Dat was de laatste stap in de perfectie van zijn rijstijl zoals wij deze vandaag de dag zien.
Hamilton en Alonso spraken zelden
Hamiltons eerste seizoen in de F1 nam hij plaats naast de ervaren Fernando Alonso. 'Dat was een gecompliceerd jaar', herinnert Lowe zich. 'Het enige dat hem destijds direct beïnvloedde was zijn teamgenoot. Mensen denken altijd dat er veel speelt tussen teamgenoten, maar als je kijkt naar hoe ze communiceren in de garage en meetings, merk je dat ze elkaar veelal negeren. Dat is helemaal niet vreemd.' De Brit en de Spanjaard hadden dus maar weinig contact met elkaar.
Tegenwoordig zien we wel eens voorbeelden van dat dit niet het geval meer is. Lowe wijst naar het McLaren-duo van 2019 en 2020: 'Recentelijk hebben we zo'n Lando Norris-Carlos Sainz samenwerking gezien, die zijn extreem zeldzaam. Doorgaans gaan coureurs niet zo goed met elkaar om. Ze praten weinig met elkaar, behalve misschien als ze in overleg zijn over iets wat er met de auto gebeurd is. Doorgaans moet je dat ook nog bij ze los zien te peuteren.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties