De heren van Ferrari kenden vandaag een beetje een kleurloze vrijdag. In de eerste vrije training noteerden Charles Leclerc en Carlos Sainz nog respectievelijk de achtste en de negende tijd, en in de tweede vrije training schoven de Ferrari-coureurs op naar plekken zes en zeven. Leclerc geeft dan ook aan dat Ferrari zich voornamelijk richtte op het testen van de upgrades.
Leclerc beseft dat Ferrari de afstelling nog niet heeft weten te optimaliseren nadat het andere sidepods introduceerde, en daarmee meer de Red Bull Racing-route lijkt in te slaan. 'Ten eerste hadden we een aantal nieuwe onderdelen op de auto. Dit is een geweldig circuit om dit soort onderdelen te testen', vertelt Leclerc aan Formula1.com. 'Het gevoel is best oké. We hebben nog veel werk te verzetten om dat nieuwe pakket aan onderdelen te optimaliseren. Ik denk dat we stap voor stap iets meer moeten pushen met de auto, omdat we daar de tijd niet voor hadden. Het is gewoon het normale proces dat we doorlopen als we nieuwe onderdelen op de auto hebben, en langzaam gaan we in de juiste richting.'
De Monegask geniet in ieder geval, net zoals veel collega's, van de circuitaanpassingen in de laatste sector. 'Ik houd er wel van. Het is een grotere uitdaging dan eerder het geval was. De laatste bocht is nu heel erg snel, hij is net niet vol gas, maar in de kwalificatie gaat dat erom spannen', denkt de 25-jarige. Dat het circuit nu nog sneller is geworden, gaat gevolgen hebben: 'Met name als het aankomt op de banden, gaat dat wel een dingetje zijn, nog meer dan eerst. Het wordt dus een spannende race. De banden gaan het hier zwaar hebben, vooral linksvoor, maar eigenlijk de linkerbanden in het algemeen. Barcelona was altijd al een lastig circuit als het op bandenslijtage aankomt, maar ik denk dat het nu nog lastiger wordt.'
Doet Ferrari een regendansje?
Leclerc ziet met zeventien coureurs binnen een seconde, dat de details het verschil gaan maken. 'Het staat dichter bij elkaar dan ooit tevoren, behalve dan Red Bull Racing. Zij zijn echt een klasse apart, met hun auto, vooral op racesnelheid. Alle anderen staan min of meer bij elkaar. Degene die van die groep de perfecte ronde in de kwalificatie rijdt, zal vooraan staan (achter Red Bull, red.), dus het wordt heel spannend.' Een extra factor kan eventueel in het spel gebracht worden door de weergoden. 'Er hangt wat regen in de lucht, maar het is heel lastig om te voorspellen of het ook gaat vallen. Waarschijnlijk gebeurt dat wel, dus we moeten ons op elk scenario voorbereiden, maar het is lastig om precies te zeggen wanneer het gaat vallen', zo speelt Leclerc al in op een nieuw strategieënalfabet van Ferrari.
Verstappen versterkt favorietenrol na vlekkeloze vrijdag!
Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties