Ferrari-coureur Charles Leclerc staat aan de vooravond van zijn tweede thuisrace van het seizoen. In Monaco verloor Leclerc vanwege een gridstraf een goede uitgangspositie voor de race, maar in Monza heeft de Monegask in het verleden al vaker goede resultaten geboekt, en hij hoopt dan ook dat hij daar een nieuw hoofdstuk aan kan toevoegen. Het circuit zou de SF-23 in ieder geval goed moeten liggen, en dus is er een kans dat de Tifosi op zondag een rode overall op het podium zien verschijnen.
Leclerc is inmiddels bezig aan zijn vijfde seizoen bij Ferrari, maar wist in die periode slechts vijf Grands Prix te winnen. Eén van die races vond in 2019 plaats op het circuit van Monza, waar hij afgelopen seizoen ook als tweede eindigde. Leclerc weet dus hoe het voelt om na de Italiaanse Grand Prix het prachtige podium te mogen betreden. 'Het is hier heel anders. We mogen ons gelukkig prijzen dat we, als Ferrari-coureurs, overal support krijgen, maar natuurlijk is dat van een heel ander niveau als we naar Italië komen', zegt de 25-jarige in de persconferentie. 'Het is dus een heel erg drukke week, maar ook een leuke week. Ik weet zeker dat dit het hele team motiveert, dus ik kijk ernaar uit om het circuit op te rijden, en hopelijk kunnen we een geweldig resultaat pakken dit weekend.'
Ferrari lijkt nog ver verwijderd van oplossingen
In Zandvoort was Leclerc al snel kansloos voor een goed resultaat, maar toch is het weekend nuttig geweest. 'We hebben veel geleerd. Niet zozeer in de race, want een deel van de voorvleugel kwam onder mijn vloer terecht en vernielde alles, dus ik had heel weinig grip, maar in de rest van het weekend hebben we veel dingen uitgeprobeerd, vooral in de eerste vrije training', vertelt de Ferrari-coureur. 'We probeerden andere dingen qua afstelling uit, om te kijken hoe de auto daarop zou reageren. Daar hebben we wat bevestigingen gekregen van hetgeen dat we verwachtten, dus nu hebben we veel werk te verzetten om oplossingen te vinden voor de problemen en de zwaktes van de auto, maar het is nu nog duidelijker dan voorheen waar we tekortkomen.'
Wat die problemen dan precies zijn, duidt Leclerc ook nog even aan. 'De onvoorspelbaarheid, vooral op circuits met meer downforce. De auto wordt dan heel lastig om te besturen. Daarnaast is de balans steeds anders in eenzelfde bocht. Als coureur is het heel lastig om een bocht in te gaan en niet te weten wat je qua balans mag verwachten, dus daar moeten we momenteel aan werken.' Ferrari was in Zandvoort dus nog altijd bezig met het definiëren van het precieze probleem, en dus lijkt het erop dat de oplossing nog niet in de buurt is.
Monza kan voor tijdelijke opleving zorgen
De verhoudingen achter Max Verstappen veranderen echter van race tot race, en de tekenen voor Monza zijn gunstig voor Ferrari. McLaren, Mercedes, en Aston Martin doen het beter op de langzamere circuits, in tegenstelling tot Ferrari, dat in Monza dus aan haar trekken komt. 'Het is niet zoals Spa, maar de karakteristieken van Monza liggen dichter bij die van Spa in de buurt dan bij Zandvoort en Boedapest, dus we zouden wat competitiever moeten zijn hier', beseft Leclerc. 'Of het genoeg is om voor het podium te vechten, weet ik niet, maar ik hoop het van harte en daar gaan we alles aan doen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties