Voornamelijk bij Ferrari en McLaren hebben ze al enkele drukke testdagen achter de rug in aanloop naar het nieuwe seizoen. Lewis Hamilton kwam opnieuw op de baan voor Ferrari, maar moest qua snelheid zijn meerdere erkennen in teamgenoot Charles Leclerc. Die laatste liet ook een snellere tijd noteren dan Oscar Piastri van McLaren. Daar moeten we ons niet blind op staren, laat Pirelli weten.
Omdat de regelgeving in 2026 ook effect zal hebben op de banden, test Pirelli alvast de prototypes. Na een tweedaagse test op Circuit Paul Ricard met McLaren in natte omstandigheden, heeft er nu ook een tweedaagse test in Spanje plaatsgevonden op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Dit keer ging het om het testen van de slicks. Hamilton en Leclerc reden voor Ferrari in de SF-24. Norris reed dinsdag in de MCL60 voor McLaren maar werd een dag later afgelost door Oscar Piastri.
Leclerc woensdag het snelst
Op de tweede dag van deze testen verdeelden ze het aantal ronden bij Ferrari netjes tussen hun beide rijders. Leclerc reed 74 ronden, Hamilton deed dat eveneens. Oscar Piastri bleef 152 ronden in zijn wagen zitten. Pirelli heeft ook de snelste rondetijden vrijgegeven. De snelste tijd kwam op naam van Leclerc met 1'14''971. Zo deed de Monegask beter dan de 1'15''815 van Piastri en de 1'16''759 van Hamilton.
Pirelli voegt er wel meteen aan toe dat er geen grote waarde aan deze tijden gehecht moet worden, omdat de bandenleverancier verschillende programma's had opgesteld voor de twee teams die meededen aan de test. Mario Isola, Motorsport Director bij Pirelli, is wel verheugd over wat de test heeft opgeleverd. Met een totaal van 332 ronden op dinsdag en 300 ronden op woensdag werden de nodige data verzameld.
Isola blikt tevreden terug
Isola blikt ook zeker tevreden terug op de test van woensdag. 'Het was een heel nuttige sessie, vooral om de verschillende constructies voor komend seizoen te vergelijken', zegt hij in het persbericht van Pirelli. 'Het circuit van Barcelona is uitdagend voor de banden op vlak van verbruikte energie en degradatie van de banden. De informatie die we verzameld hebben tijdens de laatste twee drukke dagen, zal heel belangrijk zijn voor de toekomstige ontwikkeling van deze generatie van banden.'
Nog voor de eerste Grand Prix van het nieuwe jaar zijn het ook voor Pirelli dus reeds drukke tijden. 'Het is een uitdagend begin van het jaar met al vier testen voor het seizoen begint. Ik wil al de teams bedanken die met ons samenwerken, want we weten hoe druk ze het hebben op dit moment.' Alle teams maken er uiteraard werk van om hun rijders van een zo goed mogelijke bolide te voorzien in 2025. Op 13 en 14 februari zullen de engineers van Pirelli aan de slag zijn tijdens testen in Andalusië, op het circuit Jerez de la Frontera. Alpine zal twee dagen deelnemen, terwijl Mercedes en McLaren elk één dag voor hun rekening nemen. Aan de laatste testen van Pirelli op 2 en 3 maart in Bahrein verlenen Alpine en Williams hun medewerking.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties