Leclerc breekt vloek van Monaco in bizarre race, Verstappen profiteert niet van Mercedes-strategie Formule 1
Formule 1

Leclerc breekt vloek van Monaco in bizarre race, Verstappen profiteert niet van Mercedes-strategie

Leclerc breekt vloek van Monaco in bizarre race, Verstappen profiteert niet van Mercedes-strategie

Charles Leclerc heeft eindelijk de Grand Prix van Monaco gewonnen. Na de rode vlag vanwege een startcrash hoefden de coureurs niet meer te stoppen, waardoor Ferrari de zege van de Monegask strategisch gezien niet meer in gevaar kon brengen. Wat volgde was een ontzettende trage race, met veel management. Oscar Piastri en Carlos Sainz eindigden achter Leclerc op het podium. Max Verstappen eindigde als zesde nadat hij niet kon profiteren van een gratis pitstop.

Voor de opwarmronde bleek dat de bandenkeuzes uiteenliepen in de top tien. De coureurs van Ferrari en McLaren waren van mediumbanden voorzien, maar Red Bull Racing en Mercedes had bij beide coureurs gekozen voor het hardere rubber, als alternatieve strategie om zo te hopen terreinwinst te boeken. Na een opwarmronde nam polesitter Charles Leclerc zijn eerste startplek weer in, voor Oscar Piastri en Carlos Sainz, met Verstappen op P6.

Startcrash en rode vlag

Verstappen kwam bij de start slecht weg, maar wist zijn zesde plek te verdedigen ten opzichte van Lewis Hamilton. Vooraan gaf Sainz een tikje aan Piastri, wat Sainz een lekke band opliep. Hij schoot vervolgens rechtdoor bij Casino Square en moest achteraan aansluiten. De volgorde vooraan was dus Leclerc, Piastri, Norris, Russell, Verstappen, en Hamilton. Oscar Piastri liep dankzij de aanraking met Sainz schade aan zijn vloer en sidepod op.

De Spanjaard werd echter gered door een grote klapper in de achterhoede. Kevin Magnussen tikte Sergio Pérez aan, waarna de Mexicaan met een lekke band in de muur eindigde, en de Haas-coureurs daarna meenam. De RB20 was volledig afgeschreven en het circuit lag vol met onderdelen, maar alle coureurs waren wel in orde. Bij de herstart werd Sainz teruggezet naar de derde plek, waardoor hij niet bestraft werd voor het weggooien van zijn race in de openingsronde.

Herstart

Na een lange onderbreking werd de race om 15:44 uur hervat, na reparaties aan de vangrail. Daarbij werd de volgorde gebruikt, die de coureurs aanhielden bij de uitgang van de pitstraat. Dat betekende in de topposities dat de oorspronkelijke startvolgorde gehanteerd werd, met Leclerc voor Piastri, Sainz, Norris, Russell, Verstappen, en Hamilton, maar zonder Pérez, Hülkenberg, en Magnussen.

Ook Esteban Ocon deed niet meer mee aan de race, nadat de Fransman bij de eerste start zijn teamgenoot Pierre Gasly raakte met een domme actie, waarbij hij door de lucht vloog. Ocon werd voor het incident bestraft met een tiensecondenstraf, nádat hij uitviel. Dat houdt in dat de straf wordt omgezet in een gridstraf van vijf plekken voor Canada.

Bij de herstart na de rode vlag mogen coureurs hun banden laten wisselen, en dat betekent dat ze aan het bandenreglement voldaan hebben. Bij de tweede start stond de top vier dus op de harde banden, met Russell, Verstappen, en Hamilton dus nu op de mediumbanden. Niemand was dus nog verplicht om een pitstop te maken, al is het op mediumbanden lastiger om het einde te halen. Voor de Mercedes-coureurs en Verstappen viel dus de kans weg om strategisch gezien het verschil te maken, een duidelijk nadeel.

Ditmaal ging het bij de start wel goed. Verstappen kwam nu beter weg, en kon zelfs even aan de buitenkant bij Russell op een kansje loeren, maar die ruimte kwam er op het krappe stratencircuit niet. In de top tien waren er geen positiewisselingen, met Leclerc voor Piastri, Sainz, Norris, Russell, Verstappen, Hamilton, Tsunoda, Albon, en Ocon,

Optocht in de openingsfase

Aangezien inhalen bijna onmogelijk is, en niemand nog moest stoppen, zagen we aan het begin van de race een voorspelbaar beeld: alle coureurs reden behoorlijk traag om de banden vooral in leven te houden. In de openingsfase reden de toppers zelfs 21'ers, terwijl de poletijd op 1:10,2 lag. Vooral Russell deed het rustig aan, aangezien hij met de mediumbanden zachter rubber had dan de coureurs uit de top vier. In de achterhoede had Stake weinig te verliezen, en daarom kreeg Bottas wel nieuwe banden, waarna hij het gat naar de rest van het veld in vijf ronden tijd weer dichtte.

Russell reed dusdanig langzaam dat Norris op de vierde plek na twintig ronden al een gratis pitstop zou kunnen maken als er een Safety Car zou komen. De Brit hield zijn achterstand op Norris daarna constant op dertien seconden, mede doordat Leclerc het tempo aan de kop van het veld verder drukte om te vermijden dat Norris een gratis pitstop zou krijgen.

Strategisch schaakspel

Achter Hamilton viel ook een groot gat naar Yuki Tsunoda. Halverwege de race had de Brit een gratis pitstop, wat een pitstop voor Verstappen ook een optie maakte met maar één plek verlies. De coureurs hadden echter alleen nog gebruikte zachte banden achter de hand, waardoor pitstops niet te vroeg ingepland konden worden. Daarnaast is het lastig om in Monaco een undercut te doen. Verstappen moest er dus rekening mee houden dat als hij een pitstop zou maken, Russell kon reageren.

Aston Martin speelde ook een handig spelletje met Stroll op elf en Alonso op twaalf. Alonso liet een gat vallen, waardoor Stroll een gratis pitstop kon maken en zo op vers rubber in de aanval kon gaan. De Canadees maakte echter een fout, raakte de muur, en liep een lekke band op. De volgende die een tactische zet plaatste was Hamilton, met een gratis pitstop. Een slimme zet, ware het niet dat Hamilton zelf niet slim genoeg was om de strategie te begrijpen. Verstappen stopte een ronde later en bleef voor Hamilton, die vervolgens aangaf aan het team dat ze hem wel hadden mogen zeggen dat de outlap belangrijk was.

Verstappen was wél slim genoeg om in zijn outlap te pushen, waardoor Russell geen stop kon maken. Mercedes gaf met de pitstop van Hamilton dus een voorzetje aan Red Bull, dat Verstappen maar wat graag aanpakte. De Limburger dichtte het gat naar Russell snel, en begon daarna druk te zetten op de jongste van beide Mercedes-coureurs.

Verstappen wilde geen onnodige risico's nemen bij een inhaalactie, en kreeg na een aantal ronden het verzoek van race engineer Gianpiero Lambiase het verzoek om wat afstand te nemen voor twee ronden om de remmen af te laten koelen. In de slotfase kon Verstappen zijn generatiegenoot niet meer onder druk zetten. Vooraan probeerde Sainz Piastri ook nog in een fout te dwingen, maar dat lukte niet. Leclerc won dus zijn thuisrace, voor Piastri, Sainz, Norris, Russell, en Verstappen. Voor Leclerc is het zijn eerste overwinning sinds Oostenrijk 2022.

Uitslag Grand Prix van Monaco 2024

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws