Liam Lawson rijdt dan misschien niet langer voor Red Bull Racing, hij verwacht wel dat het team in Saoedi-Arabië beter zal presteren dan in Bahrein. De balans van de auto is moeilijk te vinden, zeker op een circuit als Bahrein. Over zijn eigen presteren voelt hij zich op dit moment zelfverzekerd, al moet hij nog wel wennen aan zijn nieuwe team.
De carrière van Liam Lawson bij het hoofdteam van Red Bull duurde maar kort. Na slechts twee Grands Prix werd hij teruggezet naar het zusterteam Racing Bulls en kreeg Yuki Tsunoda de kans in de tweede Red Bull. Hoewel beide coureurs punten hebben gescoord voor het team, vielen de resultaten in Bahrein tegen. Verstappen eindigde het hoogste voor Red Bull, maar dat was slechts een zesde plaats.
Lastige RB21
Lawson geeft aan dat de RB21 inderdaad lastiger te besturen is dan de Racing Bull. 'We zoeken in elke auto naar de juiste afstelling en tussen de sessies door zijn we altijd aan het verfijnen en de balans aan het aanpassen', legt de Nieuw-Zeelandse coureur uit tegen Motorsport.com. 'Achter het stuur en met de middelen die we hebben waren we in beide auto's net zo actief op zoek naar de optimale balans, maar ze rijden gewoon iets anders.' De RB21 is de lastigere van de twee.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dit komt met name, omdat de auto maar een klein venster heeft waarin de auto snel is en prettig rijdt. 'Het klopt dat het werkvenster in deze auto waarschijnlijk iets groter is dan bij de Red Bull, en dat de sweet spot misschien moeilijk te vinden is, maar dat komt door zowel de rijstijl als de afstelling', geeft Lawson toe. 'Het neerzetten van een goede ronde is met die auto wat lastiger, simpelweg door hoe de auto reageert. De auto's zijn verschillend, dus rijden ze ook anders en vereisen ze iets andere rijtechnieken.' De rijtechniek van Tsunoda past beter bij de RB21 dan die van Lawson.
Lawson had het zelf in de RB21 in Bahrein ook al lastig tijdens de testdagen voor de start van het seizoen. 'De test verliep niet echt vlekkeloos voor ons', blikt hij terug. 'Over het algemeen was de balans lastig. Ik heb er ook lang niet genoeg tijd aan besteed om daar echt achteraan te gaan en eraan te wennen, dus ik weet niet precies wat ze sinds mijn vertrek hebben gedaan.'
De coureur denkt dat Red Bull van dit weekend meer verwacht. 'Bahrein was sowieso een lastig circuit, zou ik zeggen. Hier, op een hogesnelheidscircuit, verwachten ze waarschijnlijk dat het wat beter gaat. De auto is best goed in snelle bochten', legt Lawson uit. Zelf hoopt hij ook op een goed weekend. In zijn eerste twee Grands Prix voor Racing Bulls werd hij zeventiende en zestiende, en eindigde hij steeds achter teamgenoot Isack Hadjar.
Rommelige races
Lawson gelooft nog steeds in zijn eigen talent. 'Eerlijk gezegd denk ik niet dat er qua zelfvertrouwen iets is veranderd sinds het begin van het jaar', legt hij uit. De twee Grands Prix voor Racing Bulls tot nu toe waren nu gewoon nog lastig. 'Het waren gewoon twee weekenden met erg rommelige races, om allerlei redenen. Aan vertrouwen is er niks veranderd.'

Hoewel de Nieuw-Zeelandse coureur vorig jaar al een aantal races mocht rijden voor Racing Bulls, toen beter bekend als RB, geeft hij toe dat hij op dit moment nog even zijn draai moet vinden. 'Het is vooral een kwestie aan wennen aan een nieuwe auto en een nieuw team, en proberen dat zo snel mogelijk op de rit te krijgen. Dat is waar de focus echt op ligt. Qua zelfvertrouwen voel ik me eerlijk gezegd nog steeds zoals altijd.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties