Max Verstappen en George Russell lijken niet meer met elkaar door één deur te kunnen na het incident waarbij de wereldkampioen een oor aangenaaid werd door de Brit. Volgens Verstappen probeerde Russell hem 'te naaien' tijdens het gesprek met de stewards. Tijdens de race was het echter de Nederlander zelf die over de radio klaagde over Lando Norris, die volgens Verstappen een straf verdiende. Jan Lammers benadrukt echter dat er een groot verschil zit tussen beide situaties.
Russell vond dat hij werd opgehouden door Verstappen tijdens de kwalificatie en beklaagde zich hierover bij de FIA. Zijn klacht was succesvol, waardoor Verstappen zijn poleposition moest afstaan aan de Mercedes-coureur. Volgens Lammers was dit onterecht. 'In de kwalificatie heb je een deltatijd, die is er om te voorkomen dat je te langzaam gaat rijden', begint Lammers. 'Voor Verstappen reed Alonso te langzaam, maar Max besloot om Alonso het niet moeilijk te maken.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Verstappen naaide Alonso dus niet, maar Russell naaide Verstappen wel', vervolgt de voormalig Formule 1-coureur in de NOS Formule 1-podcast. 'Russell had gewoon hetzelfde bij Max kunnen doen, want er waren nog maar tien auto's op de baan. Hij had de kans om Max te laten', aldus Lammers over het incident tijdens de kwalificatie. Tijdens de race was het echter Verstappen die zich beklaagde over een andere coureur: Lando Norris. De Nederlander zei over de boordradio dat de McLaren-coureur niet van zijn gas af ging voor een gele vlag, en dat dit aan de wedstrijdleiding gemeld moest worden.
Verstappen en Norris was een compleet andere situatie
Norris kreeg hiervoor uiteindelijk een flinke straf, maar Lammers benadrukt dat deze situatie geheel anders ligt. 'Ik vind het wel belangrijk dat dit goed wordt neergezet', begint de voormalig F1-coureur. 'Het lijkt nu alsof Verstappen het slechte voorbeeld van Russell overnam, maar dat is dus absoluut niet het geval', aldus Lammers. 'Tijdens de race had Max een voorsprong van maar anderhalve seconde, dus het was helemaal niet vanzelfsprekend dat hij de race ging winnen. Verstappen had nog geen enkele reden om te denken dat hij deze race al binnen had, want hij moest er echt hard voor rijden.'
'Als je dan in die auto zit en je laat je gas los voor de gele vlag, dan volg je netjes de reglementen. Vervolgens kijk je een paar bochten later in de spiegels en zie je dat de auto achter je ineens dichterbij is gekomen. Natuurlijk vraag je je dan af hoe dat kan. Kortom, Max wil daarin consequent blijven. Verstappen doet wat volgens de regels is, maar Lando niet. Dan krijg je dit', legt de analist uit.
Lammers wijst dit aan als het grote verschil tussen het 'klikken' van Verstappen en dat van Russell. 'Verstappen was eerlijk tegenover Alonso, dus hij verwachtte dat Russell dat ook tegenover hem zou zijn', begint Lammers. 'De volgende dag doet Max iets volgens de regels, maar Norris niet. Wat dat betreft was het gewoon heel consequent van Verstappen', concludeert de voormalig Formule 1-coureur over de incidenten tijdens het weekend in Qatar.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties