Knoors schrijft Red Bull nog niet af: 'Wie pakt nu de leiding bij Red Bull?' Formule 1
Formule 1

Knoors schrijft Red Bull nog niet af: 'Wie pakt nu de leiding bij Red Bull?'

Knoors schrijft Red Bull nog niet af: 'Wie pakt nu de leiding bij Red Bull?'

Ernest Knoors ziet dat Red Bull Racing in een hele lastige situatie is beland, maar vindt het te vroeg om de constructeurskampioen al af te schrijven. Die conclusie geldt zowel voor het weekend in Italië als voor het gehele seizoen. De analist hoopt wel dat iemand binnen het team de leiding neemt, nu Adrian Newey dit niet meer kan doen.

Red Bull had een zeer lastige kwalificatie, waarin Max Verstappen en Sergio Pérez plekken op de vierde startrij toebedeeld kregen. Het gat naar de top zes bedroeg meer dan een halve seconde. Toch was niet de hele kwalificatie van Red Bull een ramp, want in Q2 was Verstappen op gebruikte zachte banden wel nog competitief, en zette hij op 0,021 seconden achterstand op Lewis Hamilton de tweede tijd neer.

Strategisch gokspel

Volgens Knoors zit de sleutel voor de race dan ook in het Pirelli-rubber. 'De grote onbekende voor iedereen is: wat doet deze baan met hoge temperaturen met de banden?' zo wijst hij op de weersverwachting van 34 graden, in combinatie met de nieuwe asfaltlaag. 'Daar zijn al heel veel long runs voor gedaan. Houdt die mediumband het lang genoeg om een éénstopper te doen, wat normaal de norm is in Monza? Als dat niet het geval is, hebben Verstappen en Pérez misschien de mogelijkheid om met de strategie iets uit de hoge hoed te toveren. Dat kan jouw kant opvallen, maar ook de kant van de tegenstander.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Knoors schrijft Red Bull nog niet af: 'Wie pakt nu de leiding bij Red Bull?'
Strategie zal een belangrijke rol spelen.

Nieuwe leiders nodig

Knoors gaat ook nog verder in op de problemen bij Red Bull, en geeft aan dat Verstappen machteloos is. 'Als de voorkant van de auto niet reageert, dan ben je als coureur eigenlijk passagier. Dan kun je niet zoveel doen. Als je overstuur hebt, kan je met snelle reacties nog iets doen. Als de auto niet reageert op je inputs, ben je gewoon hulpeloos. Het enige wat je nog moet afwachten, is hoe goed de auto het qua bandenslijtage doet. De topsnelheid is minder, dus je mag verwachten dat ze misschien iets meer downforce hebben, maar het wordt een hele zware kluif in de race. Als ze willen inhalen, heb je topsnelheid nodig, en dat is juist een van hun zwakke punten.'

Red Bull raakte veel belangrijke mensen kwijt, en heeft volgens Knoors nieuwe leiders nodig. 'Wie gaat nu de leiding pakken bij Red Bull, technisch gezien? Wie staat nu op en zegt: dit is de richting die we in moeten slaan? Daar ben ik benieuwd naar. Ze zeiden dat Adrian Newey niet degene was die de auto snel maakte. Dan moeten degenen die er nu nog zijn nu opstaan en zeggen: zo lossen we het op.'

Toch vindt de analist van Viaplay niet dat de strijd van Red Bull dit jaar al verloren is. Hoewel de laatste trends negatief uitzien, heeft Verstappen nog altijd een forse voorsprong. 'Red Bull is niet van de ene op de andere dag compleet hulpeloos. Ze moeten hergroeperen. Dit is Mercedes ook een paar keer overkomen. Je moet rustig blijven en naar je data kijken, en aan je procedures vasthouden, en hopen dat je het vindt. Je kan ze niet helemaal afschrijven.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws