Klagende Hamilton kent maar twee standen op de boordradio: 'Dat is het keuzemenu' Formule 1
Formule 1

Klagende Hamilton kent maar twee standen op de boordradio: 'Dat is het keuzemenu'

Klagende Hamilton kent maar twee standen op de boordradio: 'Dat is het keuzemenu'

Voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers en NOS-verslaggever Louis Dekker hebben een opvallende boordradio van Lewis Hamilton geanalyseerd uit Japan. Op Suzuka gingen beide Mercedes-coureurs na de rode vlag op pad met harde banden, waarbij George Russell aanhaakte bij Hamilton. Voordat Mercedes een teamorder kon geven aan Hamilton, nam de zevenvoudig wereldkampioen het heft in eigen handen.

Hamilton vroeg tijdens de race al in de eerste stint of hij George Russell langs moest laten. 'Inmiddels weten we wel waarom', geeft Dekker aan in de Formule 1-podcast van de NOS. 'Althans, dat moeten we dan maar van hem geloven, maar het lijkt me in dit geval redelijk plausibel. Hamilton zei dat hij lichte schade had aan de onderkant van de auto. Hamilton klaagde ook in de eerste stint dat hij heel veel moeite had met het insturen van de bochten. Dit was dus teamplayer Hamilton, en dat horen we hem inderdaad niet vaak zeggen, maar dat hoefde in het verleden ook nooit', zo verwijst Dekker naar het feit dat Hamilton vroeger vaak verder voor zijn teamgenoten reed.

Lammers ziet rust terugkeren

Lammers denkt dat het vooral een teken was dat Hamilton zich bij de huidige situatie heeft neergelegd. 'Je merkt dat er best wel harmonie in het team is. Het is ook wel logisch, dat hij het goed achter wil laten, en dat hij zijn team en Russell nog een goede zet wil geven voor hij weggaat', vermoedt de Zandvoorter. 'Het had er ook mee te maken dat hun moment met de strategie nog moest komen aan het einde van de race, en hij was ook bloedsnel aan het einde. Dat zag ook goed uit, maar in het begin hebben ze heel veel prijsgegeven. Ik begrijp nog steeds niet goed waarom die eerste stint zo slecht was.'

Mercedes hoopte na de rode vlag twee stints op de harde banden af te werken. Na te veel slijtage in de eerste stint gooide de Duitse fabrikant het roer om, en werd er nog een extra slotstint op de mediumbanden ingelast. 'Voor die strategie viel veel te zeggen. Ik verwachtte dat ze zesde en zevende zouden worden', aldus Lammers, die verwachtte dat de Mercedes-coureur Oscar Piastri en Fernando Alonso nog konden inhalen. Russell haalde Piastri in de slotronde in, na sterk verdedigend werk van Alonso, en eindigde als zevende. Hamilton bleef achter de jonge Australiër op P9 hangen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lewis hamilton george russell mercedes japan
Hamilton wordt achtervolgd door Sainz.

Hamilton kende een zwakke start van het seizoen, maar versloeg Russell in Japan voor het eerst in de kwalificatie in 2024. 'Het hele weekend deed hij het verder wel hartstikke goed', oordeelt Lammers. 'Je ziet bij Hamilton dat hij geaccepteerd heeft dat hij niet meer zoveel met Russell bezig moet zijn, en niet meer zo moet happen naar de baas: ik ben de zevenvoudig kampioen en ik moet voor hem staan. Hij heeft de knop omgezet, en is bezig met wat hij op het asfalt doet. Je zag wel wat opleving en realiteitszin.'

Klagende Hamilton

Dekker gaat er vervolgens op in dat Hamilton een groot deel van de race via de boordradio de ene klacht na de andere met de wereld deelde. 'Als Hamilton veel praat en klaagt over de boordradio, kunnen er twee dingen aan de hand zijn: of het gaat écht heel slecht, of hij doet alsof het heel slecht gaat. Dat is het keuzemenu', lacht Dekker over de 39-jarige coureur, die er ook soms een handje van heeft om klagend of vol ongeloof te reageren als er verder niks aan de hand is. 'Het vervelende voor Hamilton is dat Carlos Sainz het zo goed doet, en daar zal het ook nog wel veel over gaan.'

Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws