Inconsistentie van de FIA opnieuw onder de loep na uitblijven onderzoek Sargeant en De Vries Formule 1
Formule 1

Inconsistentie van de FIA opnieuw onder de loep na uitblijven onderzoek Sargeant en De Vries

Inconsistentie van de FIA opnieuw onder de loep na uitblijven onderzoek Sargeant en De Vries

De Nederlandse tak van Motorsport.com merkt op dat de inconsistente beslissingen van de FIA opnieuw worden benadrukt omdat er geen onderzoek kwam naar de uitglijder van Logan Sargeant, die op zijn beurt Nyck de Vries uit de race tikte. Het incident tussen Carlos Sainz en Fernando Alonso werd daarentegen wel bekeken en over geoordeeld, met een streng gevolg. Het lijkt alsof de stewards niet eens hebben gekeken naar wat daarachter gebeurde.

Een week na de Grand Prix van Australië woeden er nog veel discussies over de gang van zaken van de FIA. Het bestuursorgaan maakte een aantal beslissingen die de wenkbrauwen deden fronsen. In de slotfase van de race in Melbourne besloot de wedstrijdleiding de wedstrijd stil te leggen. Kevin Magnussen raakte de muur en verloor daarbij zijn rechter achterband, en die stuiterde over de baan. Heel onveilig was de situatie niet, en de meningen in de paddock luidden vooral dat de situatie opgelost kon worden met een safetycar. De FIA kende echter de angst dat de race dan zou finishen achter de safetycar, en dat was niet de bedoeling.

De race werd hervat met een staande start, en er waren nog twee rondes te gaan. Bij de herstart hadden de coureurs koude banden, en dat was het laatste ingrediënt voor ultieme chaos. Voor veel coureurs viel er nog genoeg te winnen in de laatste herstart en daardoor waren ze wat sneller geneigd om risico's te nemen. Bij de laatste herstart vonden en er dan ook genoeg incidenten plaats, waaronder Sainz die Alonso in een spin tikte, de twee Alpine-coureurs die samen in de muur belandden, en ook Sargeant die tegen de achterkant van de auto van De Vries reed. De wedstrijdleiding antwoordde op het hele festijn met een code rood, en die had iedereen ver van te voren al wel kunnen zien aankomen.

Heeft de wedstrijdleiding het incident tussen Sargeant en De Vries überhaupt wel gezien?

Terugkijkend op de Grand Prix is het de vraag of de wedstrijdleiding uberhaupt wel heeft gezien wat er gebeurde bij Sargeant en De Vries. De stewards waren namelijk vooral bezig met een heel dure, heel strenge tijdstraf van vijf seconden geven aan Sainz en onderzoeken wat er gebeurde tussen Pierre Gasly en Esteban Ocon. Het incident tussen de Nederlander en de Amerikaan is niet eens onderzocht. De Williams-coureur legde uit dat de herstart heel raar verliep en dat de temperatuur in zijn banden en zijn remmen niet optimaal waren. Daarbij vertelde Sargeant dat hij remde op ongeveer dezelfde plek als bij de twee voorgaande starts. Hij blokkeerde vervolgens zijn banden, en toen kon hij niets meer doen om alles te voorkomen. De onboardbeelden van Sargeant bevestigen dat hij op een vergelijkbaar punt remde.

Alleen als er iets mis was met de remmen, zou Sargeant niet de schuld krijgen van het incident, zo redeneert Motorsport.com. Daarbij maakt het Nederlandse medium een vergelijking met de Grand Prix van Australië in 2014, toen Kamui Kobayashi de achterkant van de auto van Felipe Massa raakte. De wedstrijdleiding deed een onderzoek, maar deelde geen straf uit omdat er een defect was aan de remmen van de Japanner. Hoe dan ook is het incident tussen Sargeant en De Vries niet eens under investigation geweest. Als dat wel was gebeurd, dan had de wedstrijdleiding kunnen zien of er iets mis was met de remmen of niet, maar daar blijft nu dus een vraagteken achter staan.

Sargeant zonder kleerscheuren weggekomen

Dit is aan de ene kant positief, want Sargeant kreeg er geen strafpunten of een andere penalty voor. Maar aan de andere kant benadrukt het de inconsistentie van de besluitvorming van de stewards en de FIA. In de afgelopen paar seizoenen kreeg het bestuursorgaan wel vaker kritiek op dat gebied, en na de Grand Prix in Melbourne is het er niet bepaald duidelijker op geworden. De FIA maakte het lastig met alle beslissingen die genomen zijn betreffende de rode vlaggen en de herstarts. Over twee weken vertrekt het veld naar het Azerbeidzjaanse Bakoe, en daar hebben niet alleen de coureurs een nieuwe kans om het beter te doen, ook de FIA.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws