Na de veelbewogen Grand Prix van Australië was er voldoende om over na te praten. Het was de eerste race ooit met drie rodevlagsituaties en de vele incidenten in de slotfase riepen de vraag op of de FIA wel juist gehandeld heeft. F1Maximaal maakte van de gelegenheid gebruik om in een exclusief gesprek met analist en journalist Peter Windsor terug te blikken op alle chaos down under.
Nadat Windsor als journalist betrokken raakte bij het Formule 1-circus, werd hij in 1985 verantwoordelijk voor de sponsoring van Williams. Later was hij als teammanager van het Britse team verantwoordelijk voor het winnen van meerdere wereldkampioenschappen. Windsor verbaasde zich er na de race in Melbourne over dat veel mensen klaagden over het aantal rodevlagsituaties tijdens de race: 'Ik denk niet dat iemand in een positie verkeert om vraagtekens te plaatsen bij het gebruik van een rode vlag door de FIA. Niemand, behalve degenen die zelf op het circuit waren, heeft enig idee hoeveel rotzooi er op het circuit ligt of wat voor gevolgen er zijn voor de veiligheid.'
De 70-jarige Windsor betoogt dat we op de FIA moeten vertrouwen als het op veiligheid aankomt: 'Als we de FIA en de race directors al niet meer voldoende vertrouwen om een keuze te maken die met veiligheid te maken heeft, dan kunnen we net zo goed helemaal niet meer met de FIA werken. Wat mij betreft was dat een complete non-discussie. Ik denk niet dat iemand die de Formule 1 begrijpt het gebruik van een rode vlag in twijfel moet trekken, als dat op basis van rotzooi of een ongeluk op het circuit is. Het is een veiligheidskeuze, en de veiligheid is van het grootste belang.'
Lees ook
Lammers en Van Buren: 'Straf Sainz terecht, maar consequenties niet'
Vasseur geeft tekst en uitleg over protest: 'Reactie stewards was niet hetzelfde'
Sainz onschuldig: 'Ik vond het een schandaal'
Waar Windsor meent dat keuzes betreffende de veiligheid aan de FIA toevertrouwd moeten worden, was hij duidelijk minder te spreken over het acteren van het bestuursorgaan bij de incidenten die plaatsvonden tijdens de herstart in de slotfase van de race: 'Het echte schandaal was wat mij betreft de straf die aan Carlos Sainz werd uitgedeeld voor de laatste herstart. Je kan eindeloos discussiëren over of je wel of niet gestraft moet worden als je aan de binnenkant zit en je iemand raakt die aan de buitenkant probeert in te halen. Persoonlijk vind ik dat je altijd je leven riskeert als je aan de buitenkant zit, dat is mijn mening.'
De Spaanse coureur werd vanwege het beëindigen van de race achter de safetycar hard geraakt door zijn straf: 'Zelfs als je de schuldvraag even vergeet, vind ik dat de gegeven straf pure waanzin was omdat het hem effectief degradeert van de vierde plek, of mogelijk zelfs de derde plek, tot een diskwalificatie, omdat hij nu als laatste eindigt', legt Windsor uit. 'Dat is belachelijk bij zo'n incident. Zeker als je in gedachten houdt dat die eerste bocht later helemaal niet als eerste bocht werd beschouwd, omdat de andere auto's die problemen tegenkwamen in die zogenaamde eerste ronde wel hun oude positie weer in mochten nemen. De hele situatie was dus onzin wat mij betreft. Ik vond het schandalig. Ik denk dat dit hetgeen is waar iedereen zich over op zou moeten winden.'
Ferrari tekent protest aan: kansrijk of kansloos?
Donderdag maakte Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur bekend dat het Italiaanse team bezwaar heeft gemaakt tegen de uitgedeelde straf door een zogeheten right of review aan te vragen. 'Ik denk het niet', antwoordt Windsor op de vraag of Ferrari veel kans van slagen heeft. 'Na Saoedi-Arabië werd er veel gesproken over dat het onjuist was om na het podium en na de race een straf te bespreken en dat we snel beslissingen moeten nemen. Dit heeft allemaal met de Alonso-situatie te maken', verwijst Windsor naar het feit dat de wedstrijdleiding meer dan een halve race nodig had om een straf uit te delen aan de Aston Martin-coureur. 'Ik denk dat de FIA daarop reageert door te denken dat het snel beslissingen moet nemen. Als het de verkeerde keuze is, dan is het de verkeerde keuze, maar we hebben in ieder geval een keuze gemaakt en een straf uitgedeeld, zal de FIA denken.'
De in Engeland geboren journalist legt uit dat de focus niet op de snelheid moet liggen bij het nemen van beslissingen van de FIA: 'Persoonlijk vind ik het niet erg als er achteraf een straf komt. Als ze drie weken willen nemen om te bepalen wie als derde geëindigd is, is dat voor mij geen probleem. Ik begrijp die obsessie niet. Het is een beetje zoals de obsessie in Abu Dhabi 2021, waar ze ook dachten: we moeten de race als een echte race afsluiten; we kunnen niet achter de safetycar eindigen. Daar geldt dezelfde redenatie, wat mij betreft.'
'Ik zie niet in waarom we de beslissing voor de derde plek of zelfs de overwinning niet drie weken later kunnen laten plaatsvinden', gaat Windsor verder. 'Als het zo lang duurt om de juiste keuze te maken, laten we dan zorgen dat de juiste keuze gemaakt wordt in plaats van dingen te overhaasten voor de televisie of het snelle nieuws. Dat is onbelangrijk voor mij. Ik denk dat de essentie van de sport en het maken van de juiste keuzes veel belangrijker is. Soms kan je die beslissingen heel snel nemen, soms zijn twee weken van analyseren nodig om het juist te doen. Wat is daar mis mee? We hebben de kans om dat te doen, dus laten we dat dan ook doen', sluit Windsor af.
Door: Mark Hanselman
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties