Christian Horner is intussen al twintig jaar teambaas bij het team van Red Bull Racing, dus hij heeft al een hele hoop gezien in de koningsklasse van de autosport. Hij won meerdere titels bij zowel de constructeurs als de rijders en heeft flink wat andere dingen meegemaakt. Je kunt dus stellen dat de Brit flink gepokt en gemazeld is, maar toch spreekt hij van 'de grootste uitdaging ooit' voor zijn team: het ontwikkelen van een eigen motor.
Red Bull Racing werkte eerst voor een lange periode samen met Renault, maar in 2019 maakte het team de overstap naar Honda. Dit bleek een succesformule te zijn, want in 2021, 2022, 2023 en 2024 won Max Verstappen zijn wereldtitels met behulp van Honda. Toch gaat de Japanse motorfabrikant na 2025 het geluk elders zoeken, namelijk bij het team van Aston Martin. Hiermee komt er een einde aan de succesvolle samenwerking, en moet Red Bull zelf de mouwen opstropen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Het team uit Milton Keynes heeft namelijk besloten om zelf motoren te gaan ontwikkelen voor 2026, en dat is natuurlijk een flinke uitdaging. Horner is zich dan ook bewust dat dit geen makkelijke klus gaat worden voor zijn team. 'In vier jaar tijd hebben we een fabriek gebouwd en een motor ontwikkeld. We moeten het natuurlijk wel opnemen tegen de 75 jaar ervaring van Ferrari en de 30 jaar ervaring van HPP (Mercedes High-Performance Powertrains), dus we houden onszelf niet voor de gek', verklaart de Britse teambaas in gesprek met PlanetF1.
Horner lijkt te denken dat het een taaie kluif gaat worden voor zijn team om zich te meten met teams als Ferrari en Mercedes. 'De berg die we moeten beklimmen is van grote hoogte, maar met het juiste geloof en de juiste mensen met de juiste kwaliteiten. Als we dat hebben binnen de organisatie, dan is dat allemaal mogelijk', aldus de teambaas van Red Bull over de toekomst.
Red Bull moet een stap gaan zetten
De Oostenrijkse renstal moet voor 2025 ook al een aanzienlijke stap gaan zetten, aangezien er in 2024 andere teams waren die het beter deden. Zo won McLaren voor het eerst sinds 1998 de titel bij de constructeurs, vlak voor Ferrari. Red Bull werd slechts derde, nadat ze in het begin van het seizoen nog domineerden. Het team van Max Verstappen zakte door het jaar heen langzaam weg. De RB20 had flink wat balansproblemen, dus het is nog maar afwachten of het team het weer op de rit krijgt voor 2025.
Ook is het afwachten of Liam Lawson naar behoren gaat presteren bij de Oostenrijkse renstal. De Nieuw-Zeelander krijgt de kans bij het team en krijgt hiermee dus de voorkeur boven Yuki Tsunoda. Echter is dit geen makkelijke klus als we kijken naar de vorige teamgenoten van Verstappen. Pérez, Albon en Gasly gingen hem voor, maar waren allemaal geen geduchte tegenstanders voor de viervoudig wereldkampioen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties