Horner reageert op suggestie Wolff over vermogenswinst: 'Weet niet waar hij het over heeft' Formule 1
Formule 1

Horner reageert op suggestie Wolff over vermogenswinst: 'Weet niet waar hij het over heeft'

Horner reageert op suggestie Wolff over vermogenswinst: 'Weet niet waar hij het over heeft'

Christian Horner denkt dat het slechts een kwestie van tijd is voordat Mercedes terug zal slaan. De teambaas van Red Bull Racing zag een spannende strijd zich ontvouwen in Frankrijk en oordeelt dat zijn team niet per definitie nu sterker is dan de concurrent in het titelgevecht. Het zou wel het bewijs zijn van de grote inhaalslag die de renstal heeft weten te maken.

Voorafgaand aan de Grand Prix van Frankrijk zei Horner het volgende: 'Als we Mercedes hier kunnen verslaan, kunnen we dat overal.' Na afloop van de wedstrijd was de teambaas iets voorzichtiger met zijn woorden. 'Mercedes heeft hier, tot dit jaar, op één ronde na altijd aan de leiding gereden', legt hij uit over de Franse Grand Prix in gesprek met Motorsport.com. 'De overwinning van Max (Max Verstappen, red.) is dus fantastisch en verdiend na wat twee weken geleden (in Baku, red.) gebeurde.'

De race op het circuit van Paul Ricard zou tekenend zijn voor hoe nauw de strijd met Mercedes is. Aan een voorsprong in snelheid wil Horner nog niet denken. Daarvoor was de zege van Verstappen niet overtuigend genoeg. 'Het zit enorm dicht bij elkaar, er zit echt niets tussen de auto van Mercedes en die van ons. Het is belangrijk dat we hard door blijven werken, want we moeten snelheid blijven vinden. Er is nog een lange weg te gaan.'

Mercedes zal niet stilzitten

De podiumplaatsen van Red Bull in Frankrijk zouden een beloning zijn voor het werk dat het team gedurende het afgelopen jaar heeft geleverd om de aansluiting met Mercedes te vinden. Hoewel de renstal dat al gedurende het hele seizoen laat zien, steekt de prestatie in Le Castellet er bovenuit. 'Twee jaar geleden was dit nog de saaiste race van het seizoen en afgelopen weekend was het de spannendste. Het bewijst hoe hard het team de afgelopen twaalf maanden heeft gewerkt.' Zeker als je bedenkt dat de W12 voor zestig procent gelijk is aan de dominante auto van vorig jaar, stelt Horner.

Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft recentelijk gezegd dat zijn team de ontwikkeling van zijn auto heeft gestaakt. Echter, dat hoeft niet te betekenen dat er geen updates meer aankomen voor de W12. Deze kunnen nog in de pijpleiding zitten en er zal ten alle tijden een klein team bezig zijn met de auto van dit jaar onder leiding van Mike Elliott. Red Bull kan dus nog niet tevreden zijn met het pakket dat het nu heeft samengesteld.

Voor Horner is het een reden om voorlopig hard door te blijven werken. 'We moeten dit momentum behouden, want Mercedes is een ontzettend sterk team', vertelt de Brit. 'Ik denk dat het slechts een kwestie van tijd is voordat ze terug zullen slaan.' De strategie is in ieder geval duidelijk voor de teambaas: 'We moeten gewoon doorgaan met wat we nu aan het doen zijn.'

Horner verwerpt beschuldigingen

De Grand Prix van Frankrijk was het eerste evenement waar Red Bull met een versterkte achtervleugel moest rijden. De FIA had een nieuwe druktest geïntroduceerd en de voorspelling was dat de RB16B prestaties zou inleveren. Daarbij komt dat Pirelli aangaf dat de klapband van Verstappen in Baku te maken had met een te lage bandendruk. Het was een indirecte beschuldiging aan het adres van de Oostenrijkse renstal.

Volgens Horner bewijst de goede prestatie van het team in Frankrijk het tegendeel. 'Ik heb de afgelopen weken veel opmerkingen en beschuldigingen langs zien komen', vertelt de teambaas in gesprek met RaceFans. 'Maar we houden ons aan de regels en de manier waarop we hebben gereageerd laat onze kracht en diepte zien. Het bewijst dat onze prestaties niet afhankelijk zijn van de flexibiliteit van de achtervleugel en dat we ten alle tijde de voorschriften van Pirelli hebben gevolgd.'

Pirelli had uit voorzorg de minimale bandendruk verhoogd voor het raceweekend op het circuit van Paul Ricard. Daarmee wilde het zeker zijn dat een klapbanden-debacle zich niet opnieuw zou kunnen ontvouwen. Red Bull zou ook hiervan geen problemen hebben ondervonden. 'Natuurlijk was de stijging van de bandenspanning een uitdaging voor alle teams', bevestigt Horner. 'Maar het engineeringteam heeft geweldig werk geleverd door de auto eromheen te optimaliseren.'

Honda-motor brengt geen extra vermogen

Gedurende het weekend in Frankrijk waren Lewis Hamilton en Wolff meermaals te horen over de snelheid van de RB16B in een rechte lijn. Hamilton liet de oorzaak ervan in het midden liggen, maar zijn teambaas deed wel een gok. Red Bull zou een enorme stap voorwaarts gemaakt hebben met de introductie van de tweede krachtbron. Daarmee suggereert de Oostenrijker dat zijn concurrent extra prestaties zou hebben gevonden met de motor-update.

In reactie hierop ontkent Horner dat Honda meer vermogen uit het motorblok heeft weten te persen. 'We mogen geen verbeteringen aanbrengen, dus ik weet niet precies waar hij het over heeft. Het is dezelfde specificatie als de eerste unit. We hebben hier een veel kleinere achtervleugel gebruikt, daarom waren we sneller in een rechte lijn. We zien geen plotselinge, significante toename van het vermogen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws