Niet voor het eerst dit seizoen was het bij Red Bull Racing een race van twee uitersten. Waar Max Verstappen de zege wist te pakken in de Belgische sprintrace, raakte de RB19 van Sergio Pérez flink beschadigd in een duel met Lewis Hamilton. De Mexicaan viel daarna ver terug, waarna het team besloot om de race te staken. Het verschil in het kampioenschap tussen de beide Red Bull-coureurs loopt daardoor op tot 118 punten.
Red Bull-teambaas Christian Horner reageerde bij Sky Sports F1 op de avonturen van zijn twee coureurs. 'Een van de grote uitdagingen was om te beslissen wanneer we zouden stoppen', zegt Horner over de vroege pitstops waarbij het hele veld naar de intermediate-banden wisselde. Elk team koos ervoor om één coureur naar binnen te halen. Bij McLaren was dat Oscar Piastri, die daarmee de leiding overnam van Verstappen, die een ronde lange doorreed. 'We hebben de eerste plek in de pitstraat, dus dan komt het hele veld achter je aan. Het was dus veiliger om met Max de start te pakken', legt de Britse teambaas de keuze uit.
Pérez kon dus wel bij de eerste gelegenheid stoppen, en dat pakte goed uit. 'Hij had een geweldige stop en release, waardoor hij de Ferrari's en Lewis (Hamilton, red.) kon inhalen. Hij sprong daardoor naar de vierde plek', wordt gezegd over de als achtste gestarte Pérez. 'Max stopte aan het einde van die ronde, en kwam achter Oscar (Piastri, red.) terecht. Hij haalde hem daarna weer bij, en pakte de zege. Piastri reed vandaag echter heel sterk.'
Vertrouwen in snelheid Verstappen
Horner staat nog steeds achter de keuze om Verstappen door te laten rijden in die eerste ronde. 'Het was het afwegen van het risico tegen de beloning. We hadden er vertrouwen in dat we voldoende snelheid zouden hebben', meent Horner. Dat klopte, want Verstappen haalde de Australische debutant bij de herstart eenvoudig in. 'Max gaf al aan dat hij kon zien dat Oscar zijn banden bij de start flink gebruikte. Dat maakt het makkelijker om de zege te pakken.'
Bij Pérez ging het restant van de race minder goed. De Mexicaan kwam in contact met de W14 van Hamilton. De Brit werd bestraft, maar Pérez bleef puntloos achter. 'Helaas kwam de linkervoorband van Lewis tegen de sidepod van Checo aan, en dat veroorzaakte een groot gat in de sidepod. We hadden daarna geen andere keuze dan hem uit te laten vallen. Dat was enorm ongelukkig. Ik denk dat de straf terecht was.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties