Verslag sprintrace | Verstappen wint op opdrogend Spa-Francorchamps, Pérez valt na clash met Hamilton uit Formule 1
Formule 1

Verslag sprintrace | Verstappen wint op opdrogend Spa-Francorchamps, Pérez valt na clash met Hamilton uit

Verslag sprintrace | Verstappen wint op opdrogend Spa-Francorchamps, Pérez valt na clash met Hamilton uit

Max Verstappen heeft de sprintrace op het circuit Spa-Francorchamps weten te winnen. De race liet even op zich wachten door een pittige bui, waardoor de wedstrijdleiding wachtte tot de omstandigheden beter werden. Op de opdrogende baan doken coureurs ook snel naar binnen, waardoor Oscar Piastri even de leiding van de race wist te pakken. Verstappen pakte de eerste plek terug, waardoor de McLaren-coureur genoegen moest nemen met P2. Pierre Gasly wist knap op de derde plek te finishen.

De start voor de verkorte race werd met nog enkele minuten te gaan, uitgesteld door de wedstrijdleiding. Het kwam vlak voor de start met bakken uit de hemel, waardoor de regenbanden heel erg snel onder de auto's gezet moesten worden. De FIA communiceerde al snel dat formatieronde om 17:12u lokale tijd moest beginnen, maar gezien de riviertjes die al ontstonden, was er al snel de twijfel of die tijd gehaald zou worden.

De twijfel bleek uiteindelijk meer dan terecht te zijn. Enkele minuten na het bericht van de wedstrijdleiding moest de FIA toch weer concluderen dat de race nog verder uitgesteld moest worden. Het afwateringssysteem van het circuit kon de hoeveelheid regen niet aan, waardoor er water uit de putten stroomde. Hierdoor stroomde er nog meer water van Raidillon naar beneden naar Eau Rouge.

Piastri pakt de leiding

Om 17:35u ging de formatieronde van start met een verplichte start achter de safetycar, waardoor de coureurs allemaal op de full wets stonden. De wedstrijdleiding koos er uiteindelijk voor om vijf ronden achter de safetycar te rijden om vervolgens een rollende start te doen. George Russell gaf al eerder aan dat het al tijd was om intermediates onder de auto te steken, terwijl Verstappen zich wel kon vinden in de keuze van de wedstrijdleiding. Het werd ook duidelijk dat er elf ronden gereden zouden worden in plaats van vijftien.

In de pitstraat stond iedereen klaar om intermediates onder de auto's te gaan steken. Verstappen dook niet gelijk naar binnen, maar andere coureurs wel. Geen enkel team dook naar binnen met twee auto's, waardoor de leiders van de teams alvast andere banden hadden. Verstappen dook direct in de tweede raceronde naar binnen, maar het was geen goede stop voor de Nederlander. Piastri was na de pitstop van de Red Bull-coureur dan ook de leider in de race, met Gasly op de derde plek.

Alonso zorgt voor nieuwe safetycar

Piastri was het hele weekend al snel in de tweede sector en daar kon hij ook wegrijden bij Verstappen, die op zijn beurt juist weer in de eerste en derde sector tijd goedmaakte. Hierdoor kon de Red Bull-rijder redelijk snel aansluiten bij de rookie en zat hij in derde volle ronde al aan de staart van Piastri. Verstappen keek ook heel even of hij de Australiër kon inhalen, maar hij zat te ver weg.

Fernando Alonso zorgde er even later voor dat de safetycar opnieuw naar buiten moest komen. De coureur van Aston Martin stond vast in de grindbak en kon op zijn verjaardag wandelend terug naar zijn team. De Spanjaard kwam op de kerb terecht waardoor hij van het natte asfalt gleed. Alonso wist te voorkomen dat zijn auto hard tegen de muur aankwam, maar hij moest wel zijn race staken.

Verstappen snel naar P1, Pérez verliest alles na inhaalactie Hamilton

Het weghalen van de Aston Martin-bolide duurde niet zo lang, waardoor safetycar al in de vijfde ronde weer naar binnen kon rijden. Toen de race eenmaal weer onderweg was, kon hij direct Piastri onder druk zetten. Het duurde dan ook niet lang voordat de Red Bull-rijder voorbij kon aan de jonge McLaren-coureur. Voor de chicane na het lange rechte stuk was Verstappen er al voorbij door de uitstekende topsnelheid van zijn RB19.

In het gevecht om een podiumplek kwamen Sergio Pérez en Lewis Hamilton elkaar tegen. De Brit probeerde in de derde sector voorbij aan de coureur van Red Bull, wat een touché opleverde. Het duurde tot bocht 1 voordat Hamilton Pérez kon inhalen, wat ook lukte en waardoor de zevenvoudig wereldkampioen door kon stomen naar de vierde plek. Pérez kon vanaf dat moment niet meer naar voren kijken, maar moest juist naar achteren kijken.

De Mexicaan werd ineens links en rechts ingehaald. Eerst was het Carlos Sainz, toen Charles Leclerc en toen Lando Norris. Pérez klaagde over geen grip in de achterbanden en schoot bij de inhaalactie van Norris van de baan af. De coureur kon zijn RB19 rollende houden, waardoor hij niet vast kwam te staan, maar hij zakte wel terug naar de zestiende plek. De gelukkigste coureur in die situatie was Daniel Ricciardo, die ineens op de achtste plek te vinden was, waardoor hij op puntenkoers was. Pérez dook uiteindelijk de pits in om zijn race vroegtijdig te staken.

Vijf seconden straf voor Hamilton

In de laatste drie ronden van de race waren het vooral de Mercedes-coureurs die in gevecht waren met andere rijders. Hamilton was in gevecht met Gasly, die nog altijd op P3 lag, terwijl Russell probeerde om Esteban Ocon achter zich te houden en Ricciardo in te halen. Voor Hamilton ging het ineens wel van kwaad tot erger, want de zevenvoudig wereldkampioen kreeg een straf voor het incident met Pérez. Russell lukte het op zijn beurt om de AlphaTauri van Ricciardo in te halen.

Voor Verstappen was er vooraan geen vuiltje aan de lucht. De Nederlander had al een grote voorsprong op Piastri en was bijna een seconde per ronde sneller dan de Australiër. Achter Verstappen werd het duidelijk dat er geen risico's meer werden genomen op de opdrogende baan, waardoor alleen Hamilton nog zakte vanwege zijn straf. Gasly was uiteindelijk de grootste spekkoper van de straf van de Mercedes-rijder, aangezien hij zijn podiumplek kon behouden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws