Sergio Pérez grapte in 2023, toen hij samen met Max Verstappen en Fernando Alonso op het podium stond al eens dat er drie Red Bulls op het podium stonden, maar de Mexicaan lijkt daar toch een goed punt te hebben gemaakt. De voormalige topontwerper van Red Bull Racing vertrekt naar Aston Martin en Honda gaat vanaf 2026 motoren leveren aan het Britse team, terwijl Red Bull een sprong in het diepe waagt door ze zelf te gaan ontwikkelen. Christian Horner heeft er echter het volste vertrouwen in dat alles goed komt.
Adrian Newey heeft zijn gardening leave inmiddels uitgezeten en is dus bezig met de bolide waarmee Aston Martin hoopt in 2026 races te kunnen winnen. Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso is dolenthousiast over de komst van de ontwerper en hoopt dan ook nog een gooi te kunnen doen naar het derde wereldkampioenschap waar hij al bijna twee decennia van droomt. Bovendien sluit hij niet uit dat, indien de bolide goed is, hij op 45-jarige leeftijd nog een contractverlenging als coureur zal tekenen.
Uit de woorden van Horner blijkt dat het vertrouwen van de Spanjaard in de ontwerper terecht is. ‘Adrian speelde een sleutelrol in de periode dat hij bij ons was. En we zullen altijd met veel plezier, voldoening en dankbaarheid terugkijken op die tijd’, stelt de Brit. Toch rouwt hij niet om het vertrek van Newey. ‘Het team was al aan het evolueren. Natuurlijk is het wel vreemd om hem straks na al die jaren in een groen shirt te zien van Aston Martin’, geeft hij toe in een interview met Formule1.nl.
Red Bull vertrouwt op sterke en jonge groep
De afgelopen tijd speelde Newey een steeds minder cruciale rol bij de Oostenrijkse renstal. ‘Adrian was de laatste jaren wat meer op de achtergrond geraakt, maar dit is het eerste jaar dat hij er helemaal niet bij betrokken is’, aldus Horner. Hij vertrouwt er echter op dat zijn team het ook zonder de topontwerper kan ‘De rest van het team gaat door met het werk en ik denk dat we een sterke, goede groep hebben’, aldus Horner.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Met Alonso en Newey lijkt Aston Martin een relatief oud team, iets wat Red Bull steeds minder wordt. ‘Alles evolueert, het is ook goed om te zien dat jong talent de kans krijgt. Zoals in elke organisatie kan ook bij ons stilstand achteruitgang zijn, maar wij zijn altijd al vooruitstrevend geweest’, stelt de teambaas. ‘We gaan het laatste jaar in van de huidige regelgeving en achter de schermen wordt 2025 een enorm belangrijk jaar voor Red Bull Powertrains. Dat bereidt zich voor om in 2026 met Ford onze twee teams van motoren te voorzien. Er is een hoop gaande’, heeft Horner genoeg aan zijn hoofd.
Red Bull Powertrains grote gok, maar: no risk no fun
De beslissing om eigen power units te gaan ontwikkelen ontstond al een tijdje geleden, want deze werd door Horner, Helmut Marko en Dietrich Mateschitz gemaakt. ‘Zoals Dietrich altijd zei: No risk, no fun’, zegt Horner over de gok die het drietal besloot te nemen. ‘Als je kijkt naar hoe groot ons team is, hoe competitief we zijn… Dan kunnen we niet afhankelijk zijn van externe leveranciers die zich op elk moment kunnen terugtrekken of van gedachten kunnen veranderen’, stelt de teambaas. ‘We hebben nu ons eigen lot in handen en we hebben daar controle over’, benadrukt hij.
Niet enkel Horner, Marko en Mateschitz vonden het een goed idee, maar ook de aandeelhouders van het team. ‘De aandeelhouders hebben ons hier enorm in gesteund, dat blijkt ook uit de investering die is gedaan in de bouw van een ultramoderne faciliteit’, vertelt de Brit verder. Hij benadrukt daarbij hoe bijzonder deze faciliteit is. ‘We hebben zo alles op één terrein. Op Ferrari na, zijn we het enige team dat dat heeft’, zegt hij. ‘Het is een spannend project, niet zonder risico’s of uitdaging. Maar dat is ook iets waar Red Bull nooit bang voor is’, kijkt Horner met vol vertrouwen vooruit.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties