Red Bull Racing-teambaas Christian Horner benadrukte voorafgaand aan de geruchten over Adrian Newey's vertrek dat het succes van het team collectief is, en dus niet afhangt van één persoon. Volgens Horner staan de medewerkers binnen Red Bull nooit stil betreffende hun functies, maar is er wel altijd sprake geweest van een enorme continuïteit.
Sinds donderdag 25 april is de Formule 1-paddock in de ban van een mogelijk vertrek van Newey bij Red Bull. De Oostenrijkse renstal zelf zei er vrij weinig over, alleen dat hij tot en met het einde van 2025 een contract heeft. De 65-jarige Brit is al bijna twee decennia verbonden aan het Oostenrijkse team en heeft de auto's ontworpen waarmee zeven keer de coureurstitel en zes keer de constructeurstitel zijn behaald. Dat omvat de ongekende successen die Red Bull heeft behaald sinds de Formule 1 in 2022 terugkeerde naar het ground effect, met de RB19 van vorig seizoen die bijna alle races won behalve één. Echter, het naadloze succes van Red Bull kan verstoord worden als de meest begeerde ontwerper van de sport vertrekt en mogelijk elders naartoe gaat.
Maar aangezien Newey eerder al een stap terug heeft gezet om zich te richten op andere ondernemingen, heeft Horner uitgelegd hoe Red Bull haar rangen heeft ontwikkeld om niet afhankelijk te zijn van één individu. 'We hebben altijd evoluties in ons team gehad, niets blijft het zelfde', stelde Horner in China tegenover MotorsportWeek. 'Niets blijft voor altijd hetzelfde, maar we hebben een enorme continuïteit gehad', geeft hij aan. 'Paul Monaghan heeft de trofee opgehaald (in China, red.) en is al negentien jaar bij ons. We hebben altijd genoten van grote stabiliteit, maar zijn tegelijkertijd blijven werken aan het ontwikkelen van groot talent binnen het team.'
'Adrian is een belangrijk en langdurig onderdeel van ons team'
Horner noemt ook de oud-ingenieur van Sebastian Vettel, Guillaume Rocquelin, die ook nog steeds werkzaam is bij Red Bull. 'Hij werkt aan een ander project, maar nog steeds binnen ons bedrijf. Simon Rennie (voormalig ingenieur van Daniel RIcciardo, red.) werkt ook nog steeds voor het team', vervolgt Horner. 'Er zijn veel ingenieurs en ontwerpers. We hebben altijd enorme stabiliteit gehad, maar het draait natuurlijk niet alleen om één of twee individuen, het gaat om het collectief.' Het vertrek van Newey zou de druk op technisch directeur Pierre Waché, hoofd aerodynamica Enrico Balbo en hoofdingenieurs Monaghan en Ben Waterhouse verhogen.
De voormalige ontwerper van Williams en McLaren wordt in verband gebracht met een overstap naar Ferrari, terwijl vorige maand werd gespeculeerd dat Aston Martin een lucratief voorstel had gedaan. Ook Mercedes wordt genoemd bij de teams waarnaar hij mogelijk kan vertrekken. Tijdens de Grand Prix van Japan eerder deze maand benadrukte Horner dat het aanhoudende succes van Newey in de Formule 1 onvermijdelijk zou leiden tot contact met rivaliserende teams. 'Adrian is een belangrijk en langdurig onderdeel van ons team', zei Horner. 'Hij is verweven met het team. Er zal zeker altijd interesse in hem zijn', aldus de teambaas.
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties