Christian Horner is nog altijd niet blij met een reglementswijziging dit dit seizoen wordt doorgevoerd. Zo werd halverwege vorig seizoen beslist dat de vloerranden van de auto's omhoog moeten om porpoising tegen te gaan. Volgens de teambaas van Red Bull Racing heeft het voor extra en vooral onnodige kosten gezorgd.
De reglementswijziging moet ervoor zorgen dat het stuiteren van de auto's verleden tijd wordt. Volgens Horner was er eind vorig jaar echter nauwelijks sprake nog van het fenomeen. 'Het is een beetje vreemd, want er was duidelijk een grote druk om dit allemaal te veranderen, en de veranderingen kwamen vorig jaar rond Spa door. Maar tegen het einde van het jaar was er nog maar weinig sprake van porpoising', vertelt hij aan Auto, Motor und Sport.
Horner pleitte destijds er al voor om porpoising zijn gang te laten gaan voordat het zichzelf oploste. 'En dat deed het ook', zag de Engelsman. Toch koos de FIA voor nieuwe regelgeving en dat heeft volgens Horner veel geld gekost. 'We hebben dus behoorlijk wat kosten gemaakt, door alle teams, in een grote reglementswijziging die waarschijnlijk niet nodig was.'
Mercedes kampt met porpoising, maar gestuiter leek zichzelf op te lossen
Porpoising werd een ding toen de Formule 1 vorig seizoen terugkeerde naar auto's met grondeffect. Met name teams als Mercedes, Aston Martin en AlphaTauri hadden flink last van het probleem, waardoor de auto's op hoge snelheid begonnen te stuiteren. Aan het einde van het seizoen leek porpoising echter verholpen te zijn. Daarom is Horner het ook niet eens met de nieuwe regel dat de vloerranden omhoog moeten voor 2023.
Formule 1 live kijken komend seizoen? Bestel Viaplay of F1TV of neem een kijkje op onze Formule 1 tv-pagina.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties