De eerste vrije training voor de Grand Prix van Bahrein is net achter de rug, en dus verschijnen de teambazen bij de media om hun zegje te doen. Er wordt vandaag veelal gesproken over de vergadering over de motoren van volgend jaar en de jaren daarop. Er waren geruchten over V10-motoren, maar Red Bull Racing-teambaas Christian Horner onthult wat er daadwerkelijk besproken werd tijdens het overleg.
De reglementen voor 2026 staan al een tijdje vast, maar toch blijven er constant twijfels over of dit de juiste weg is om in te slaan. Horner vertelt over het overleg. 'Het overleg werd georganiseerd door de FIA, en het was een belangrijke, productieve vergadering. Ik denk dat de FIA-president om feedback vroeg over de nieuwe generatie aan motoren, over hoe dat er precies uit moet gaan zien', zo stelt de Britse teambaas over het gesprek tegenover Sky Sports.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Natuurlijk staan de regels voor 2026 echt helemaal vast, maar als je iets verder in de toekomst gaat kijken, dan ga je kijken wat de juiste weg is voor de Formule 1', stelt de teambaas van Red Bull over de toekomst van de sport. 'Het is op het moment onmogelijk, je zou het al snel hebben over 2028. Het is allemaal subjectief. Op dit moment is dat een beetje wat we proberen uit te vogelen. Het ligt nu bij de motorfabrikanten. Die moeten feedback geven aan de FIA, vanaf daar kan het zich allemaal verder gaan ontwikkelen', stelt Horner.
Red Bull gaat met zelfgebouwde motoren rijden
Red Bull gaat vanaf volgend seizoen rijden met zelfgebouwde motoren, en wanneer Horner gevraagd wordt hoe hij zelf de toekomst voor zich ziet, reageert hij duidelijk. 'Wij hebben de infrastructuur gebouwd op de reglementen zoals we ze nu kennen. Dus wat de reglementen ook mogen worden in de toekomst, dan moet er wel rekening gehouden worden met de mogelijkheden die de teams hebben. We hebben onze zaken nu gestructureerd rondom de huidige reglementen, dus we kijken uit naar 2026', verklaart Horner.
Horner kaart aan dat de nieuwe motoren er sneller zijn dan je denkt, en hij vertelt dat de zaken de goede kant op gaan met Red Bull Powertrains. 'Weet je, het zit er echt al snel aan te komen. In de wereld van de motoren is dat eigenlijk gewoon een soort van morgen. Maar weet je wat het is, we zijn goed onderweg en zijn tevreden over de progressie die we hebben geboekt', verklaart de teambaas over de voortgang van Red Bull Powertrains, die dus gaan samenwerken met autofabrikant Ford.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

In het geruchtencircuit werd ook veelal gesproken over een terugkeer van de V10-motoren, en Horner kan niet ontkennen dat ook zijn hart hier sneller van gaat kloppen. 'De romanticus in mij, die denkt dat zo’n schreeuwende V10 wel heel aantrekkelijk kan zijn voor de Formule 1, maar dan moet dat wel verantwoordelijk gedaan worden. Ook met het feit dat er elektriciteit bij komt kijken. Hoe gaat die motor er dan uitzien? Wordt het dan een V10 of een V8? Er zijn zoveel dingen', stelt de Brit.
Horner wil geen herhaling van 2014
Horner benadrukt ook dat het daarom zo belangrijk was om met alle fabrikanten rond de tafel te gaan zitten, zodat er geen onduidelijkheden meer zijn. 'Dat is eigenlijk ook precies waar de discussie over ging vanmorgen, dus hoe gaat de toekomst er eventueel uitzien?', legt de teambaas uit. 'Nu is het dus aan de verschillende motorfabrikanten om duidelijke feedback aan de FIA te geven zodat zij daarmee aan de slag kunnen', zo concludeert Horner tijdens het interview
Het is vooral belangrijk dat er geen groot verschil komt tussen de teams volgens Horner. 'Wanneer je zo’n grote regelwijziging krijgt, dan is het onvermijdelijk dat er grote verschillen gaan zijn in de prestaties van teams. Dat gaat volgend jaar ook gebeuren. Het gaat er vooral om hoe snel dat om gaat slaan. We hebben natuurlijk een plafond aan het budget. Misschien moeten we kijken naar een manier hoe we motoren beter kunnen blijven maken, zodat er geen groot gat ontstaat. We willen dat alles dicht op elkaar zit, en dus geen herhaling van wat er in 2014 gebeurde.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties