Honda-hoofdingenieur Masamitsu Motohashi kan met tevredenheid terugblikken op het afgelopen Grand Prix-weekend. De Japanner zag Sergio Perez, rijdend met een Honda-krachtbron in de Red Bull, op de eerste plek eindigen. Pierre Gasly, tevens met een Honda-motor, sleepte P3 binnen en Yuki Tsunoda werd zevende. Het sterke resultaat voor Red Bull Racing en AlphaTauri is volgens Motohashi te danken aan uitstekend voorbereidend werk.
Op Baku City Circuit komt er meer kijken bij de motor dan op andere circuits. Zo is het een relatief lange baan, welke aan het einde een van de langste rechte stukken van de kalender kent. Daarom moeten de coureurs zorgen dat ze aan energie vanuit het elektrische systeem voldoende over hebben om ook daar op vol vermogen te draaien. 'Qua energiebeheer is Baku inderdaad een zeer lastig circuit. Ik denk dat de inspanningen in Sakura en Milton Keynes dan ook zeker bijgedragen hebben aan het concurrentievermogen van de motor.'
'De AlphaTauri was in Azerbeidzjan bijzonder stabiel en daarom lag het eindresultaat ook hoog. Het is meteen te merken als we het met de afstelling bij het juiste eind hebben. Dat zag je in Bahrein bijvoorbeeld ook', zo richt hij zich tot het zusterteam van Red Bull. In Bahrein zat men met de afstelling goed, waardoor Tsunoda meteen punten wist te scoren, terwijl Gasly een kleurloze wedstrijd kende na zijn voorvleugel te verliezen in de eerste ronde.
Honda tevreden met Tsunoda's prestatie
Tsunoda behaalde in Azerbeidzjan zijn beste resultaat tot nu toe van zijn debuutseizoen. Ook de heren bij Honda is dit niet ontgaan. 'Zonde natuurlijk dat hij in de kwalificatie crashte. Ik had het gevoel dat er op enkele plekken nog wel tijd te winnen viel. Niet alleen van het perspectief van de coureur, maar ook wat betreft het chassis en de krachtbron', aldus Motohashi, die op ambitieuze wijze duidelijk maakt dat het vat bij de jongeling nog niet leeg is.
'Tijdens de herstart en de laatste twee ronden van de race zakte Tsunoda een beetje weg, maar hij wist zich kranig te weren in het verkeer, onder meer door zijn elektrische systemen optimaal te benutten', vertelt de ingenieur trots. Na oplopende kritiek van Helmut Marko door enkele roekeloze optredens sloeg de Honda-protegé terug in Baku. Zijn zevende plaats was daar goed voor zes punten in het coureursklassement.
Honda kijkt naar Frankrijk
Inmiddels is het vizier alweer gericht op de Grand Prix van Frankrijk. Daar introduceert de Japanse motorleverancier een nieuwe krachtbron voor Perez, Verstappen en Gasly, welke betrouwbaarder is dan zijn voorganger. 'We leren van elke race en we gaan daar aanpassingen proberen te maken. Ik denk dat we de lat nog hoger kunnen leggen', concludeert de Honda-man. Het laatste jaar van Honda in de Formule 1 ligt de ambitie zo hoog als altijd.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties