Masashi Yamamoto, de algemeen directeur van Honda F1, heeft aangegeven dat overwogen wordt om Red Bull Racing en AlphaTauri ook voor de motorstop in 2022 een verbeterde motor te leveren. Het 2021-seizoen trapte de Japanse motorleverancier al af met een gloednieuwe krachtbron, maar ook voorafgaand aan het jaar dat de nieuwe Formule 1-reglementen ingaan wil Yamamoto zijn steentje bijdragen.
Honda wilde haar termijn in de Formule 1 met een klapper afsluiten en introduceerde derhalve een compactere en sterkere motor aan het begin van 2021. Nu blijkt dat de leverancier uit Sakura het hier wellicht niet bij wil laten. Door AUTOhebdo werd hem gevraagd in hoeverre Honda van plan is om ook voor 2022 nog vernieuwd materiaal te leveren. 'Daar hebben we het over', gaf de Japanner vervolgens toe.
'Persoonlijk doet het mij verdriet dat we uit de sport vertrekken. Ik had graag gezien dat Honda actief bleef in de Formule 1, maar ik respecteer en begrijp de genomen beslissing wel', stelt hij. Intern heerst er toch enige teleurstelling omdat het Formule 1-project in 2021 juist beter dan ooit lijkt te gaan. Er moet op zakelijk gebied echter gefocust worden op elektrisch rijden. 'Daar moeten we dan ook meer ingenieurs op zetten.'
Honda-werknemers naar Red Bull
Veel van de Honda-werknemers die momenteel in Milton Keynes werken, zullen met de overname van de productie van Red Bull Racing meeverhuizen. Yamamoto geeft echter aan dat er ook werknemers naar de Oostenrijkse renstal kunnen verhuizen die momenteel werkzaam zijn in Japan. 'Op dit moment zijn er geen plannen voor deze werknemers om over te stappen naar Red Bull, maar dit zou aan het einde van het seizoen nog kunnen veranderen.'
Tanabe ziet Honda naar Mercedes toe kruipen
Ook Toyoharu Tanabe werd aan de tand gevoeld door het Franse medium. Na lang aarzelen gaf hij toe dat ook hij baalt van het feit dat Honda zich terugtrekt uit de Formule 1, maar wel is hij van mening dat het in 2021 uitstekend gaat: 'Ik ben ervan overtuigd dat we er alles aan gedaan hebben om te concurreren met Mercedes. Red Bull heeft ons daarnaast een mogelijkheid gegeven om met deze nieuwe motor alles uit het laatste seizoen te halen.'
'Op vermogen zitten de motoren nu zeer dicht bij elkaar. Verschillen in de motoren zijn dan ook vooral te vinden per circuit en naar omstandigheden op het asfalt. We moeten de motor blijven ontwikkelen', concludeert hij. De ambitie bij Honda blijft, ook nu duidelijk is dat na 2022 de betrokkenheid van de Japanse aandrijfasleverancier weg zal ebben. Als Honda besluit ook voor 2022 nog een verbeterde motor te leveren komt er voor de Japanners nog een drukke winterstop aan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties