De razendsnelle racestart van Max Verstappen is mede te danken aan ontwikkelingen uit het Honda-kamp, zo onthult Toyoharu Tanabe. De technisch directeur van Honda heeft de motor na eerdere problemen volledig geanalyseerd en is met nieuwe oplossingen gekomen. De Japanners zijn ontzettend trots op de vooruitgang die geboekt is.
In eerdere races zagen we regelmatig een Red Bull Racing-bolide met startproblemen. Tot grote frustratie van Max Verstappen en de Oostenrijkse renstal haperde de bolide, waardoor er gelijk plaatsen werden verloren bij de racestart. Een nieuw startsysteem, ontstaan uit een gezamenlijke oplossing van Honda en Red Bull, heeft de oplossing geboden. 'We hebben na de Grand Prix van Turkije (hier waren ook problemen, red.) de instellingen in elk detail geanalyseerd', verklaart Tanabe bij Formel1. 'Toentertijd hebben we een verbeterplan opgesteld.'
Het verbeterplan heeft haar vruchten afgeworpen tijdens de GP van Emilia Romagna. 'Het nieuwe startsysteem werkt dankzij een combinatie van koppelingsbediening op de auto en de vereiste koppel tijdens het rijden', legt de Japanse motormaker uit. Hiermee lijkt Honda een manier te hebben gevonden waardoor de koppelingsbediening tijdens de racestarts meer in harmonie is met het systeem wat wordt gebruikt tijdens de race. Het resultaat was duidelijk in Italië, Verstappen won bij de start gelijk twee plaatsen door een monsterstart.
Tanabe ziet gelijk resultaat: 'Het was het waard'
De nieuwe technologie viel in de smaak bij Honda en Red Bull. 'Het was het waard', zegt een tevreden Tanabe. De ontwikkelingen bij het nieuwe foefje van de Japanners zijn overigens nog niet klaar, de motorfabrikant is aan het kijken naar nóg meer verbetering. 'Het is een indrukwekkende nieuwe vooruitgang', sluit de Japanse motormaker mee af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties