De sidepods van de Formule 1-teams waren de afgelopen weken het onderwerp van gesprek. Daar lieten de renstallen zien hoe de regels op een andere manier geïnterpreteerd kunnen worden. Ferrari heeft een soort badkuip-vorm op de sidepods zitten, die van Aston Martin zijn heel breed en de sidepods van Williams zijn juist weer heel slank. Tijdens de eerste testdag in Bahrein ging Mercedes met haar W13 nog een stapje verder.
Er werd al een tijdje gesuggereerd dat Mercedes met een semi-nieuwe auto naar Bahrein zou komen. Dat bevestigde Helmut Marko deze week ook bij Auto, Motor und Sport. Op woensdag bracht Corriere Della Sera naar buiten dat de veranderingen betrekking hadden op de sidepods van de auto. De radiator van de bolide zou bovenin het bodywork te zijn geplaatst, waardoor de sidepods nog slanker konden worden. Als de andere geruchten kloppen, dan wint Mercedes veel tijd.
Mercedes verandert interne structuur niet
De geruchten van de Italiaanse krant klopte maar voor een deel. Het klopt dat de auto sidepodloos is, maar de interne structuur van de auto is niet veranderd. Dat wordt duidelijk uit een vergelijking tussen de bolide in Bahrein en de auto in Barcelona. Bovendien heeft Mercedes bij Tobi Grüner, journalist bij Auto, Motor und Sport, aangegeven dat er enkel veranderingen zijn gemaakt aan het bodywork van de auto. Dat maakt het concept van Mercedes nog extra interessant.
Deze extreme interpretatie van de nieuwe technische reglementen heeft meesterbrein Ross Brawn weten te verassen. De technisch directeur van de Formula One Group gaf aan dat hij een dergelijk concept niet had geanticipeerd. Hierdoor heeft Christian Horner, teambaas van Red Bull Racing, zich blijkbaar al afgevraagd of de auto van Mercedes legaal is. De Brit heeft zelf gezegd dat hij niks weet van deze uitspraken.
Verschillen bodywork W13 van Mercedes overduidelijk
Vooral vanaf de voorzijde zijn de verschillen ten opzichte van Barcelona overduidelijk. De inlet is een stuk smaller (linkerfoto is de W13 in Bahrein) geworden ten opzichte van de inlet in Barcelona. Daarnaast duiken de sidepods achter deze inlet een stuk sneller naar binnen. Het lijkt er dus op dat de ingenieurs van Mercedes de absolute grens hebben opgezocht, waardoor de sidepods van de W13 nu zo klein mogelijk zijn.
Vanaf het zijaanzicht wordt het duidelijk hoe het team van plan is de interne structuur van de bolide te koelen. De W13 heeft extra louvers aan de zijde van de auto, waardoor de aerodynamica beter kan worden gekoeld. Bovendien wordt het duidelijk hoe slank de zijkant van de bolide daadwerkelijk is. Waar de bolide in Barcelona eerst nog een bolling leek te hebben, gaat alles nu strak naar achteren.
Waarom zou het concept van Mercedes moeten werken?
De bolide van Mercedes kon direct rekenen op meerdere complimenten. Maar waarom is dat zo? De luchtstroom is met de nieuwe reglementen het allerbelangrijkste. Nu de aerodynamische structuur van de Formule 1-bolides is versimpeld, wordt de downforce van de bolides op een andere manier gegenereerd. Door het grondeffect moeten de auto's naar de grond toe worden gezogen. Het is dus belangrijk dat de luchtstroom onder de bolide behouden wordt.
Vooral de venturi-tunnels aan de onderzijde van de auto's zullen belangrijk zijn in het genereren van downforce. Als er een goede luchtstroom is aan de bovenkant van de vloer, dan is de druk rondom de vloer een stuk beter. Daardoor zal de lucht sneller door de diffuser heen stromen, waardoor de auto een stuk sneller zal gaan. De sidepods van Mercedes moeten deze luchtstroom assisteren, waardoor de bolide zich aan de grond vast zou moeten zuigen. Het lijkt dus mogelijk op een gouden ticket van de Duitse renstal.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties