De Hockenheimring was er als de kippen bij toen Audi aankondigde graag een thuisrace te willen hebben vanaf 2026, maar het circuit vindt wel dat het niet de financiële afgrond moet betekenen. Aan het organiseren van een Grand Prix hangt best een prijskaartje. Hockenheim staat er echter wel voor open om om de twee jaar een Formule 1-race te organiseren en dan af te wisselen met de collega's van de Nürbürgring.
Hockenheim is erg blij met de discussies over Formule 1 in Duitsland en dat nieuwkomer Audi ook pleit voor de terugkeer van de Duitse Grand Prix. Het circuit in Duitsland is één van de historische circuits van de Formule 1 dat in 2019 voor het laatste een race van de koningsklasse heeft mogen organiseren. Andere circuits, die meer konden betalen om op de kalender te staan, namen de plek van de Hockenheimring in. Sindsdien is het circuit bezig om een comeback te maken, maar het gaat allemaal niet zonder horten of stoten.
'We hebben natuurlijk altijd contact met de Formule 1 en hebben het nooit laten afbreken. Maar dat betekent niet noodzakelijk dat er altijd iets nieuws te melden is', vertelt Hockenheim-directeur John Teske aan Sport 1. 'We weten dat zowel de Formule 1 als wij er groot belang bij hebben om op middellange termijn manieren te vinden om ervoor te zorgen dat de Formule 1 regelmatig in Duitsland wordt gehouden.' Daarbij juicht de organisatie van de Duitse Grand Prix het toe dat Audi wellicht nieuwe wegen opent. Hoe dan ook blijft het prijskaartje van het organiseren van een Formule 1-race groot.
Hockenheim staat erop dat de Formule 1 het circuit niet de financiële afgrond in gaat leiden. 'We weten dat we onze wereldwijde reputatie te danken hebben aan de Formule 1 en we doen er alles aan om ervoor te zorgen dat er een comeback komt', verzekert Teske. 'Maar we blijven bij onze mening dat een Formule 1-race ons niet mag ruïneren. Daarbij moet gezocht worden naar manieren om de verschillende belangen met elkaar te verzoenen. We willen heel graag dat de Formule 1 terugkomt naar Duitsland. We weten hoe belangrijk de top van de autosport is voor enerzijds een circuit, maar anderzijds ook voor een hele regio.'
Duitsland nog niet overtuigd, en waarom niet 'moet je aan politici vragen'
Naast Duitsland zijn er meerdere Europese landen waarvan de politici helpen om de Formule 1 onder de aandacht te brengen en zelf veel doen om eventueel een race te organiseren in hun eigen land. In Duitsland loopt dat allemaal wat stroever. Als Teske wordt gevraagd waarom dat zo is, is hij duidelijk in zijn antwoord. 'Dat moet je aan de politici vragen!', zegt de circuitdirecteur. 'Natuurlijk hebben we keer op keer geprobeerd - in eerste instantie op deelstaatniveau, maar ook op federaal niveau - om het onderwerp onder de aandacht te brengen, maar in de praktijk is er niet bijzonder veel belangstelling voor.'
Het is duidelijk politiek niet opportuun om de autosport in Duitsland te steunen. Ook al speelt de Formule 1 een voortrekkersrol op het gebied van duurzaamheid, zo denkt Teske. 'Daarbij worden de regionaal-economische aspecten natuurlijk ook over het hoofd gezien. Want als je de Formule 1 ter plaatse hebt, krijgt het toerisme een boost en neemt de toegevoegde waarde in de regio toe. Het zijn argumenten die bij andere sportieve of culturele evenementen wel worden gebruikt, maar die niet worden gehoord in de discussie over de Formule 1.' Het is duidelijk dat Hockenheim zo goed als gereed is om de Formule 1 weer te ontvangen, maar een aantal problemen zorgen voor veel oponthoud.
Rouleren van race in Duitsland voor Hockenheim geen probleem
Er is wel vaker gesproken over het rouleren van Grands Prix. Zo krijgt het ene jaar de ene Grand prix een plek op de kalender, en het jaar erna een andere Grand Prix. Daar staat Hockenheim wel voor open. 'Ik denk dat het een heel goed idee is om een alternatieve oplossing te hebben. Ik kan begrijpen dat de Formule 1 afwisseling wil op de racekalender', vertelt Teske. 'Aan de andere kant zouden we alleen de enorme middelen vastleggen die nodig zijn om elke twee jaar een Formule 1-race te houden. We zouden echter het imago en de status van een Formule 1-circuit blijven behouden. Wat dat betreft is het absoluut ideaal. Als er dan een rotatie zou zijn van de twee Duitse circuits, dus samen met de collega's van de Nürburgring, dan zou dat zeker goed zijn voor de Duitse fans en ook voor mij.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties