Er zijn meerdere factoren die ervoor hebben gezorgd dat de Formule 1 op zijn retour is in Duitsland. De exorbitant hoge prijzen die nodig zijn om de sport bij het land te betrekken en een gebrek aan steun voor Duitse coureurs dragen bij aan de verminderende populariteit van de F1, valt op te maken bij DW.
Sophia Flörsch, een 22-jarige Duitse die onderdeel uitmaakt van de Alpine-opleiding en uitkomt in de Formule 3, vreest voor de toekomst van de sport in haar land. 'Als er iets niet snel verandert, zullen er op een dag geen Duitse coureurs meer zijn. Er is een gebrek aan steun van Duitsland, zij het van associaties of sponsoren. En dat terwijl we een land zijn met veel verschillende automerken.'
Wolfgang Schattling, directeur van ADAC Sports Foundation, ziet dat de nieuwe opstapladder van de Formule 1 een negatief effect heeft gehad op de Duitse nationale ladder. 'Jaren geleden was er een bloeiende jeugdscène in Duitsland met de Formule BMW ADAC tot en met de Formule 3 Euro Series tot het Formule 3 Europees Kampioenschap. Helaas zijn deze series stopgezet. Eén van de redenen hiervoor is dat de FIA de juniorcategorieën heeft gereorganiseerd,'
De werden de GP2 en GP3 internationale Formule 2- en 3-kampioenschappen en fungeren ze nu onder de paraplu van de F1 en het autosportorgaan. Dat speelt het Duitse autosportlandschap parten, denkt Schattling. 'Dit heeft geleid tot een prijsexplosie en heeft velen in Duitsland ontmoedigd om een carrière in de Formule-racerij te beginnen. Natuurlijk is geld de belangrijkste factor. Maar een carrière kan niet alleen uit een gezinsbudget worden gefinancierd, er is ook steun nodig van de industrie.'
Lees ook
FIA-president over uitbreiding: 'We mogen onze Europese roots niet vergeten'
Marko doet oproep naar Mercedes: 'Breng F1 terug naar Schumacher-tijdperk'
Geen Grand Prix van Duitsland meer in F1
Niet te vergeten is het feit dat Duitsland momenteel niet over een Grand Prix beschikt. De laatste GP van Duitsland was in 2019 op de Hockenheimring. Ook dat betreurt Schattling. 'Ik vind het beschamend voor een autoland als Duitsland dat we, in tegenstelling tot kleinere landen als België of Nederland, er niet in slagen om onze eigen Grand Prix te organiseren. Helaas denken de mensen nog steeds te klein in dit land.'
Dat heeft volgens Alexander Gerhard, hoofd communicatie op de Nürburgring, te maken met een gebrek aan staatssteun. 'De Nürburgring is een particulier bedrijf. We kunnen niet concurreren met door de staat gesubsidieerde organisaties, zoals de circuitexploitanten in Bahrein of zelfs Spa-Francorchamps in België. Ze hebben niet de druk van de privésector en hoeven niet hun hele bedrijfsmodel op zijn kop zetten om een Formule 1-race te organiseren.'
Lees ook
Domenicali niet blij: 'We willen niet dat Duitsland buiten de kalender valt'
Komende jaren geen race in Duitsland: 'Een gemis voor de gepassioneerde fans'
Slecht imago auto in Duitsland
Flörsch voegt toe dat er nog een factor is, namelijk het slechte imago van de auto in het algemeen in Duitsland. 'Als, in de ogen van velen, gewoon je eigen auto besturen een slechte zaak is voor het milieu, dan is autosport natuurlijk veel erger - hoewel dat niet echt het geval is. In de Formule 3 rijden we voor de helft op biobrandstoffen en in de endurancerace op Le Mans was dat sinds vorig jaar zelfs volledig. De Formule 1, 2 en 3 worden zo snel mogelijk CO2-neutraal. We willen zo snel mogelijk het best mogelijke voorbeeld geven.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties