Johnny Herbert heeft zo zijn vermoedens over de teams die zullen verrassen en teleurstellen in 2025. George Russell zou een mogelijke, onverwachte kandidaat kunnen zijn voor het kampioenschap, nu het veld zo dicht bij elkaar licht. De mannen in het donkergroen daarentegen zullen vooral geduld moeten hebben in afwachting van 2026, wanneer ze in een Newey-bolide aan de start zullen staan.
Herbert sluit niet uit dat een van zijn landgenoten wel eens voor een verrassing kan zorgen. ‘De verrassing van 2025 zal volgens sommigen wel eens Mercedes kunnen zijn, dat door de jaren heen erg succesvol was maar de afgelopen tijd niet bepaald’, geeft hij aan tegenover Casinoutanspelpaus.io. Met die bewering is hij het tot op zekere hoogte eens. ‘Ze zijn zeker wel eens beter geweest, maar het is nog steeds niet genoeg’, moet de Brit echter ook toegeven dat de Duitse renstal betere tijden heeft gekend. ‘Van alle teams, zijn zij degenen die ondermaats gepresteerd hebben. Het is tijd dat zij het potentieel bereiken dat ze altijd gehad hebben’, spoort Herbert de Zilverpijlen aan.
Mercedes staat in 2025 aan de start van het Australische Albert Park met Russell als meest ervaren man naast rookie Andrea Kimi Antonelli. ‘Mercedes en Toto Wolff hebben George Russell en ze hebben Kimi Antonelli. Die dynamiek gaat interessant zijn, kijkend naar wie er het beste uitkomt’, verwacht de steward. De keuze is voor Herbert echter makkelijk. ‘Ik voorspel dat het George zal zijn. George heeft alle ingrediënten in huis om een team te leiden naar zeges en naar het winnen van het kampioenschap’, is hij van mening.
Omstandigheden niet ideaal, maar Mercedes maakt kans
De voormalig coureur houdt nog wel een slag om de arm, want Mercedes was slechts het vierde team in 2024, waarbij het McLaren, Ferrari en Red Bull Racing voor zich moest laten. ‘Is dit het juiste moment? Nee, dit is niet het juiste moment. Is het te doen dit jaar? Dit is waarschijnlijk de beste kans die ze gaan krijgen, gezien hoe dicht de teams op elkaar zullen zitten’, beargumenteert Herbert zijn keuze. Vlak voor het veranderen van de regelgeving zullen teams dicht op elkaar zitten en dat zal volgens hem de enige kans zijn voor Mercedes. ‘Als de races zo close zijn, dan betekent dat dat ze kansen hebben races te winnen en dan op dat kampioenschap af te gaan’, aldus de Brit.
In 2026 gaat de nieuwe regelgeving in en ook dan ziet Herbert kansen voor de Duitse renstal, die al eens eerder flink profiteerde van zo’n reglementswijziging. ‘Dan gaan we naar 2026, dat is waar alles compleet verandert. Niemand weet wat er dat jaar gaat gebeuren’, benadrukt de man die in 2024 meermaals functioneerde als steward. ‘Een zeker team moet het bij de horens gaan vatten en de leiding pakken. Mercedes kan dat doen’, ziet hij ook na 2025 kansen voor de Zilverpijlen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Waar Herbert vermoedt dat de jongste coureur van het veld wel eens met zijn neus in de boter kan vallen tijdens zijn debuutjaar, geldt het tegenovergestelde voor de oudste man van de grid. ‘Aston Martin heeft ondermaats gepresteerd omdat ze het niet allemaal aan elkaar hebben weten te rijgen nadat ze sterk begonnen en dat allemaal verdween’, verwijst de Brit naar 2023, toen Fernando Alonso meerdere podiums wist te pakken. In 2024 moest de Spanjaard vaak moeite doen om in de punten te blijven, terwijl zijn teamgenoot de tweede helft van het seizoen standaard buiten de punten viel.
Aston Martin heeft veel personeel aangetrokken en heeft ook flink geïnvesteerd in voorzieningen. ‘Nu is er veel veranderd en het gaat even duren voordat we zien hoe dat samenkomt’, begrijpt Herbert. Hij ziet echter ook hoe dit een last kan zijn. ‘De grootste druk rust op de schouders van Aston Martin, want er is een enorm hoge verwachting, na wat Lawrence Stroll heeft gedaan voor het team’, aldus Herbert, die daarmee doelt op onder andere de nieuwe personeelsleden en de gloednieuwe fabriek en windtunnel. ‘Nu moeten ze leveren.’
Alonso en Stroll moeten zich aan elkaar optrekken
De coureurs zullen ook een tandje moeten bijzetten. ‘Fernando Alonso is af en toe een beetje gefrustreerd, wat je altijd van hem verwacht’, merkte de voormalig coureur het afgelopen seizoen. Zijn Canadese teamgenoot zal ook meer gas gaan moeten geven. ‘Lance Stroll moet zich gaan verbeteren. Ik denk dat ze van elkaar moeten kunnen profiteren om zichzelf te kunnen pushen en het team vooruit te helpen’, acht Herbert het team uit Silverstone nog niet helemaal verloren.
De hoop voor het team van Stroll senior is echter gevestigd op 2026. Van 2025 verwacht Herbert daarom weinig bijzonders. ‘Ik denk dat Aston Martin het meest teleurstellend zal zijn in 2025’, denkt hij zelfs dat ze het meest teleur zullen stellen van alle teams. ‘Maar er is veel positiefs gaande met Adrian Newey, de windtunnel en alle infrastructuur die is opgebouwd om het allemaal te laten gebeuren’, sluit hij op een voor Aston Martin bemoedigende noot af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties