Cryptocurrency raakte in 2021 steeds meer verwikkeld met de Formule 1. De sport nam bijvoorbeeld Crypto.com aan als blockchain-partner en ook meerdere teams hebben organisaties die zich bezighouden met digitale munteenheden aan zich verbonden. Het is echter geen verrassing dat we crypto steeds meer terugzien op de Formule 1-circuits. En in de toekomst kunnen we wellicht nog wel enkele bijzondere innovaties verwachten van deze unieke samenwerking.
Het zal je niet ontgaan zijn dat cryptocurrency een trend is waar veel mensen mee aan de haal zijn gegaan in de loop der jaren. Met name sinds vorig jaar neemt de populariteit van digitale munten toe en dat is goed te zien in reclames op televisie en online. Er is bijna geen reclameblok meer te zien waarin een cryptoplatform zichzelf níét tentoonstelt. De sportwereld begint ook steeds meer verwikkeld te raken in de wereld van crypto en de Formule 1 kon vorig jaar dan ook niet achterblijven.
In juni 2021 kondigde de sport Crypto.com aan als nieuwe, grote partner. Crypto.com is één van de snelst groeiende cryptoplatformen ter wereld met 10 miljoen gebruikers. De partijen sloten een deal af voor vijf jaar, waaruit blijkt dat er dus vol ingezet wordt op de lange termijn en er volop vertrouwen is in een succesvol, langdurig partnerschap. Daarnaast zou er zo'n 100 miljoen dollar, omgerekend 88 miljoen euro, winst worden gemaakt door de deal. Eén van de eerste onderdelen waarin het sponsorschap van Crypto.com wordt betrokken met de Formule 1, is de Overtake Award die dit seizoen werd uitgereikt aan de coureur met de meeste inhaalacties. Sebastian Vettel mag zichzelf de eerste coureur met die onderscheiding noemen.
Red Bull Racing, Mercedes, Ferrari, McLaren en Aston Martin hebben iets met elkaar gemeen: ze worden allen gesponsord door een cryptoplatform. Red Bull door Tezos, Mercedes door FTX, Ferrari door VELAS, McLaren door Bitci én Tezos en Aston Martin door, toevallig, Crypto.com. Red Bull heeft daarnaast ook Cash App als sponsor. Dit is weliswaar geen crypto-platform, maar het is wel een dienst waarmee je bitcoin, één van de duizenden cryptomunten, kan kopen en ontvangen.
Tezos ging in mei 2021 de samenwerking aan met Red Bull Racing. Het team biedt middels het cryptomerk digitale objecten aan voor fans, die deze kunnen kopen en verkopen (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).
NFT's veroveren Formule 1-wereld
Deze renstallen en ook de Formule 1 zelf hebben een doel met deze sponsors: meer betrokkenheid van fans genereren. Een manier waarop dat doel kan worden bereikt, is door de fans te laten investeren in iets wat hun digitale eigendom kan worden. Dit noem je ook wel een NFT (non-fungible token), een manier om eigenaarschap te koppelen aan digitale objecten die verbonden zijn aan de blockchain-technologie. Simpel uitgelegd: blockchain is een nieuw soort database waarin transacties kunnen worden opgeslagen. Dit kunnen betalingen zijn met een digitale munt, maar ook belangrijke gegevens zoals eigendomsbewijzen. Dat laatste vormt de basis voor een NFT.
De Formule 1 zelf heeft F1 Delta Time. Dat is een spel, gebouwd op het Ethereum-netwerk, waarin mensen zulke tokens in de vorm van een auto, onderdelen en coureurs kunnen verzamelen. Een beetje zoals men dat ook doet met Pokemon- of voetbalkaartjes. De tokens hebben allerlei statistieken die invloed hebben op hoe goed je auto of coureur is. Daarnaast komt niet elk onderdeel evenveel voor in het spel, waardoor de waarde van een token sterk afhangt van de vraag en het aanbod ervan. Vervolgens is het ook de bedoeling dat je écht gaat racen met je NFT-verzamelingen, die je zowel kan kopen als verkopen. Het doel is uiteindelijk om winst te maken op je tokens en dat in combinatie met het spelen van een spel van je favoriete sport.
Dat is in principe het hele concept achter de manier waarop de sport crypto inzet om fans meer te betrekken bij de Formule `1. McLaren biedt met Tezos, middels het McLaren Racing Collective een digitale MCL35M aan voor de fans. De auto, die in het 2021-seizoen op de baan te zien was, is door het team verdeeld over 35 varianten en die zijn op hun beurt weer verdeeld over 22 onderdelen. De fans moeten die verzamelen om tot een geheel te komen. De eerste die erin slaagt om een volledige auto te bouwen, wint VIP-kaartjes voor een Grand Prix in 2022. Inmiddels zijn alle onderdelen én auto's uitverkocht, wat de populariteit van deze unieke actie bewijst.
Red Bull werkt eveneens met Tezos en biedt fans ook de kans aan om digitale objecten te verzamelen. Zo zijn er Red Bull Racing Collectibles als de helm van Sergio Pérez, een kaartje ter viering van de titel van Max Verstappen, of zelfs een complete RB16B. Deze objecten zijn zeldzaam en goedkoop zijn ze overigens allerminst. Het kaartje van Verstappen is inmiddels uitverkocht en ging voor een hoogste prijs van ruim 351 euro. Gezien er dus geen enkele op de markt is, zal de prijs van een kaartje als er één op de markt komt een flink stuk hoger liggen dan 351 euro.
Crypto om invloed uit te oefenen op Formule 1?
Wat eerdergenoemde teams al doen, lijkt slechts een fractie van wat er in de nabije toekomst nog allemaal mogelijk kan zijn. Denk daarbij aan het uitoefenen van invloed op het beleid van de Formule 1 of haar teams middels crypto. Voetbalclub Juventus FC bood supporters die kans door een cryptomunt aan te schaffen, waarna zij een bepaald aandeel in de beleidsvoering kregen. Zo kunnen fans onder meer stemmen op welk liedje gespeeld wordt na een doelpunt. Belangrijk detail: hoe meer munten je aanschaft, hoe groter je invloed op de beleidsvoering.
Zoiets zou op verschillende manieren ook in de Formule 1 kunnen gebeuren. Mogelijkheden zijn het laten stemmen op kleurstellingen van auto's, helmontwerpen of racepakken van coureurs of zelfs nog groter: stemmen op een circuit om een gat, dat door de Formule 1 dan is opengehouden, op te vullen in de kalender. Voor een gesloten wereld als de Formule 1 kan crypto een uitkomst bieden om deze meer te openen naar de fans. Middels de samenwerking met Crypto.com kan dit worden aangeboden, want de keuze uit cryptomunten op dat platform is nergens groter. Fans zouden dan wellicht ook zelf kunnen kiezen met welke munt ze te werk willen gaan.
Socios is een ander platform waar de Formule 1 eventueel nog gebruik van zou kunnen maken om met zogeheten fan votes te werken. Socios is hier immers in gespecialiseerd en faciliteert ook de tokens van onder meer Juventus, FC Barcelona en Paris Saint-Germain. Deze bewezen marktleider op het gebied van betrokkenheid generen van fans bij hun favoriete sport(teams) met de hulp van crypto zou hierom van grote waarde kunnen zijn voor de Formule 1.
Een speciale kleurstelling gekozen door de fans, omdat zij invloed mogen uitoefenen op een team doordat ze een cryptomunt hebben gekocht? In de toekomst zou dit zomaar kunnen gebeuren (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).
F1 Fantasy, maar dan met echt geld
De mogelijkheden voor de toekomst op het gebied van crypto in de Formule 1 stoppen daar echter niet. Een huidig product van de sport kan namelijk nog breder worden ingezet dan het al is: F1 Fantasy. Het fantasiespel, waarin een speler een team van vijf coureurs en één auto samenstelt, is al een populair spel onder de jongere generatie van fans. Een manier waarop de Formule 1 dit spel kan uitbreiden met crypto, is door het nepgeld te vervangen voor echt geld.
Een nieuwe samenwerking ligt dan mogelijk in het verschiet. Eentje met Sorare, bijvoorbeeld. Sorare is een fantasiespel met voetbalkaartjes. Het gaat uit van het NFT-begrip: eigenaarschap koppelen aan digitale objecten. In dit geval koopt de speler een kaartje van een voetbalspeler en bouwt met meerdere van deze kaarten een team. De spelers verdienen individueel punten op basis van hun prestaties in het echte leven. Scoort een speler uit jouw team in het echte leven? Dan verdien jij daardoor punten en hoe beter je speler presteert, hoe gewilder jouw kaartje wordt. Daardoor stijgt de waarde en kan jij ervoor kiezen om het kaartje te verkopen op een transfermarkt als je winst boekt en tevreden bent met de geboekte winst.
De transfermarkt van Sorare lijkt geïnspireerd te zijn door die van het populaire FIFA Ultimate Team. Je bouwt een team door het kopen van spelerkaartjes op de transfermarkt en kan deze met winst - of verlies als het tegenzit - verkopen. Hierna ga je het virtuele voetbalveld op en kan je (nep)geld verdienen door je eigen prestaties. Laat dat laatste achterwege en koppel de transfermarkt van Ultimate Team met fantasy en je hebt Sorare, waarin je ook zo'n transfermarkt hebt. Daar kan je met echt geld, in tegenstelling tot de nepvaluta van FIFA, op een kaartje bieden en deze vervolgens kopen voor jouw team.
Net als in FIFA komen niet alle kaarten evenveel voor. Zo is er in Sorare een verdeling gebaseerd op gelimiteerd (1000 kaarten), zeldzaam (100 kaarten), superzeldzaam (10 kaarten) en uniek (1 kaart). Hoe beter een speler van het echte leven is, hoe zeldzamer hij is. Iemand als Lionel Messi valt dus onder de categorie uniek en komt zodoende maar één keer voor, terwijl Joshua Kimmich 'slechts' zeldzaam is en honderd keer voorkomt. Een dergelijk concept zou de Formule 1 ook kunnen hanteren in F1 Fantasy. Verstappen en Lewis Hamilton zouden dan onder 'uniek' kunnen vallen, terwijl Nikita Mazepin niet veel meer dan 'gelimiteerd' zou zijn.
Auto's zouden dan ook te verzamelen kunnen zijn op de transfermarkt en hoe beter een auto, hoe zeldzamer die is en hoe groter de vraag. Zo kan je met een - op papier - simpel spel toch flink verdienen, mits je goed gokt en je coureur of auto op het juiste moment (ver)koopt. Wat een stap voor de Formule 1 naar F1 Fantasy op basis van crypto makkelijker kan maken, is het feit dat Sorare net als F1 Delta Time gebruik maakt van de blockchaintechnologie op basis van Ethereum.
Crypto slecht voor milieu: druist toenemend aantal sponsoren in tegen We Race As One?
Crypto komt nu voornamelijk voor als innovatief middel waarmee mensen zowel hun invloed op bepaalde zaken kunnen laten groeien, als flink geld mee kunnen verdienen. Toch heeft het een keerzijde: crypto is niet goed voor het milieu. Het delven van de digitale munten levert elektronisch afval op. Zware computerberekeningen zijn daar de oorzaak van. Een onderzoek van Resources, Conservation and Recycling leverde als resultaat op dat er door alleen al bitcoin zo'n 30,7 kiloton aan elektronisch afval wordt gecreëerd. Ter vergelijking: dat is evenveel elektronisch afval als heel Nederland produceert in één jaar tijd.
Druist crypto daarom in tegen het We Race As One-initiatief van de Formule 1? Grote kans dat dat zo is, gezien het initiatief is bedacht om aandacht te vragen voor maatschappelijke problemen en klimaatverandering, waar milieuvervuiling invloed op heeft, valt daar ook onder. Elektronisch afval, wat door de groeiende populariteit van crypto alleen maar zal toenemen, wordt volgens het onderzoek ook slechts voor 17 procent gerecycled. Daarnaast wordt verwacht dat de hoeveelheid afval op niet al te lange termijn zal toenemen tot 64 kiloton per jaar. En dat is enkel nog het afval dat geproduceerd wordt door bitcoin en niet de overige cryptomunten.
De Formule 1 heeft nog niet hoeven rekenen op kritiek over de toenemende invloed van cryptosponsoren en de milieuvervuiling die digitale munten veroorzaken. Crypto.com en de Formule 1 delen wel allebei de ambitie om op termijn klimaatneutraal te zijn, met de koningsklasse van de autosport die 2030 als doel gesteld heeft. Cyrpto.com zou al eind dit jaar klimaatneutraal te werk willen gaan. Mogelijk is de gedeelde ambitie een reden achter het ontbreken van kritiek op de samenwerking tussen de twee partijen.
We Race As One is bedacht om aandacht te vragen voor maatschappelijke problemen, zoals klimaatverandering. Crypto is echter vervuilend en druist daarmee in tegen het initiatief van de Formule 1 (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).
Crypto opent nieuwe wereld voor Formule 1
De Formule 1 en haar teams zijn logische samenwerkingen aangegaan met cryptoplatformen. De sport wil meer open zijn richting de fans en hen ook meer betrekken bij de beleidsvoering. Middels cryptocurrency wordt een wereld geopend die niet veel meer dan een jaar of twee geleden vrij onwerkelijk leek. Fans gaan daarnaast gretig aan de slag met de digitale valuta en krijgen op deze manier een nieuw inkijkje in de wereld der Formule 1. Dat crypto waarschijnlijk niet zo lekker gepaard gaat met het We Race As One-initiatief op het gebied van milieuvervuiling, lijkt slechts een klein detail te zijn dat nadelig overkomt.
De mogelijkheden die crypto biedt aan de sport om voor financiële zekerheid te zorgen middels de sponsoring, het laten groeien van invloed van fans op de Formule 1 en dat er ook nog een aardig zakcentje mee kan worden verdiend door de fans zelf, zijn overwegend positief. De sport verdient weliswaar aan de fans door hen deze diensten aan te bieden, maar het zijn tegelijkertijd ook de fans die de waarde ervan inzien om te investeren in de crypto-initiatieven om een stem te kunnen krijgen en deze te laten horen. Crypto in de Formule 1, een interessant en uniek initiatief dat de komende jaren alleen nog maar zal groeien, is een feit en zal dat ook blijven.
Terrence Riepma (Twitter: @TerrenceRiepma | e-mail: t.riepma@valkeringmedia.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties