Jack Doohan zal aankomend Formule 1-seizoen voor het eerst een heel jaar racen in de koningsklasse van de autosport. Na een lange aanloop heeft de Australiër het voor elkaar en mag hij plaatsnemen in een Alpine naast Pierre Gasly. Maar wie is deze debutant eigenlijk? Hoe heeft hij zijn jongere jaren doorgebracht en wat maakt hem een geschikte kandidaat om een poging te wagen op het hoogste niveau? Voordat hij zich aan deze uitdaging gaat wagen lichten wij uit wie deze jonge rijder is en wat wij van hem mogen verwachten.
Doohan begint dit jaar niet officieel aan zijn Formule 1-carrière, maar wel aan zijn eerste volledige seizoen. Met nummer zeven zal hij aan de start verschijnen - een startnummer dat hij van jongs af aan al draagt. Als zoon van vijfvoudig MotoGP-wereldkampioen Mick Doohan was het niet te voorkomen dat Jack een ware petrolhead werd. Waar zijn vader voor motoren koos, besloot Jack om het op vier wielen te proberen. Hij begon hier op zeer jonge leeftijd al mee. 20 januari 2025 is Doohan 22 geworden, wat zijn geboortejaar dus 2003 maakt. In 2012 begon hij met karten, maar niemand minder dan Michael Schumacher kickstartte zijn liefde voor de autosport al.
Toen hij twee of drie was - zelf kan hij zich het exacte jaar niet herinneren - kregen hij en zijn zusje een kart van buurman Schumacher. Dat was het eerste moment dat hij in aanraking kwam met een gemotoriseerd voertuig dat hij zelf mocht besturen. De vonk sloeg over en een toekomst in de autosport was het enige wat hij nog wilde. Zo'n zeven jaar nadat hij die eerste kart kreeg, begon hij met karten. Nog eens drie jaar later won hij zijn eerste kartkampioenschap, het Australian Karting Championship. Een jaar later, in 2016, won hij het kampioenschap weer. Het was duidelijk dat hij voldoende talent had om door te stromen.
Geheel verrassend is dat uiteraard niet. In de eerste plaats vanwege zijn achtergrond en afkomst. Met vader Mick had hij connecties in de motorsport, status en voldoende financiële middelen om in ieder geval te pogen om het te maken in de sport. Een goed voorbeeld van Doohans sterke start is terug te zien in wat er in zijn achtertuin ligt. Zelf plaatste hij het onderstaande filmpje, waarin hij in een kart door zijn achtertuin scheurt. In zijn vrij riante tuin ligt een groot stuk asfalt dat hij al jaren gebruikt om zijn snelheid en racecraft te verfijnen, zoals in de video te zien is.
De tekst gaat verder onder het Instagram-bericht.
Door naar de single seaters
Tot en met 2017 nam Doohan deel aan diverse kartklassen. Op zijn vijftiende vonden de coureur en het team om hem heen dat het tijd was voor de volgende stap. Hij was vijftien jaar oud toen hij de stap zette naar de single seaters, en dat jaar nam hij deel aan de Britse, Duitse én Italiaanse Formule 4. Geen halve maatregelen, dus. Met name in het Britse kampioenschap was hij succesvol, met drie overwinningen en een eindklassering als vijfde .
Hij eindigde één punt achter teamgenoot Dennis Hauger, die jarenlang deel uitmaakte van Red Bulls juniorenprogramma. In Duitsland werd hij twaalfde, in Italië twintigste. Ervaring deed hij zeker op, maar wellicht dat drie kampioenschappen tegelijkertijd wat te veel van het goede waren. In 2019 waagde hij pogingen in de Euroformula Open (waar hij elfde werd) en de Aziatische Formule 3 (daar werd hij tweede).
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
![jack doohan alpine liam lawson visa ash app rb gp nederland zondag 2024](https://r.testifier.nl/Acbs8526SDKI/resizing_type:fill/watermark:Red+Bull+Content+Pool+Getty+Images/width:1488/plain/https%3A%2F%2Fs3-newsifier.ams3.digitaloceanspaces.com%2Fwww.f1maximaal.nl%2Fimages%2F2024-08%2Fjack-doohan-alpine-liam-lawson-visa-ash-app-rb-gp-nederland-zondag-2024-66cc4bc415bf3.jpg)
Formule 3 en Formule 2
Doohan had slechts met vlagen indruk gemaakt, maar mocht in seizoen 2020-2021 toch plaatsnemen in de FIA Formule 3. Bij HWA Racelab wist hij geen potten te breken en kende hij vooral een seizoen met ongeluk en ongelukken. Hij eindigde zesentwintigste in het kampioenschap, sprak zelf van een 'enorm zwaar' seizoen en eindigde het jaar met een test voor Trident. In 2021 wisselde hij naar dat team en in zijn eerste weekend scoorde hij zijn eerste F3-punten en eerste podium. Enkele races later wist hij zijn eerste poleposition veilig te stellen op Circuit Spa-Francorchamps, en won hij de sprint- en feature-race. Het seizoen eindigde hij als tweede, achter F3-kampioen en voormalig teamgenoot Hauger.
Hij pakte dat jaar ook de laatste twee races van 2021 mee in de Formule 2. Hij verving Richard Verschoor bij MP Motorsport en deed dat kundig. Hij trok de aandacht van Virtuosi Racing, dat hem voor 2022 aantrok. We slaan de exacte prestaties van de jongeling in die klassen over, maar kijken wel even naar overwinningen en podiums. Met drie zeges en zes podia werd hij in 2022 zesde. Een jaar later, wederom rijdend voor Virtuosi, werd hij derde. Ook in dat jaar won hij drie keer, en eindigde hij vijf keer op het podium. Alpine had hem inmiddels in het vizier en trok hem aan als reservecoureur. Dit gebeurde in 2023 al, maar ook in 2024 bekleedde hij deze functie.
Lees ook
Colapinto heeft Formule 1-rol in 2025 beet en gaat bij Alpine aan de slag
Villeneuve vindt het 'verrassend' dat nieuwe generatie doorstroomt: 'Zonder enige ervaring'
Een vervroegd Formule 1-debuut
Het is in de Formule 1 geen verrassing dat Esteban Ocon een van de lastigere coureurs is. Met nagenoeg al zijn teamgenoten heeft hij zware crashes gehad, of fratsen uitgehaald die zó gevaarlijk waren dat zijn team daar wel wat van moest vinden. Zijn aanvaringen met Gasly bij Alpine zijn hier voorbeelden van, maar ook reed hij ooit Sergio Pérez bijna van het circuit op Circuit Spa-Francorchamps. Ook eindigde het in Singapore al eens in brokken vanwege de ultra-agressieve rijstijl van de Fransman. Alpine besloot al relatief vroeg dat ze niet verder wilden met Ocon, waarna Doohan één race de kans kreeg om zich te bewijzen.
In Abu Dhabi stapte hij in de Alpine om zijn eerste vlieguren te maken - mooie oefenronden met het oog op 2025. Hij werd tijdens die eerste race vijftiende en wist niet echt indruk te maken, maar daar was het materiaal ook niet echt naar. Daarnaast hebben debutanten in de sport nu eenmaal even nodig om te acclimatiseren. Des te handiger was het van Alpine om hem een Grand Prix te geven om te wennen voordat hij na de winterstop in de bolide stapt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
![jack doohan a522 alpine f1 gp mexico 2022](https://r.testifier.nl/Acbs8526SDKI/resizing_type:fill/watermark:Alpine/width:1488/plain/https%3A%2F%2Fs3-newsifier.ams3.digitaloceanspaces.com%2Fwww.f1maximaal.nl%2Fimages%2F2022-10%2Fjack-doohan-a522-alpine-f1-gp-mexico-2022-635cfcada4e52.jpg)
Nu al kapers op de kust?
Meestal zit een coureur na een aankondiging sowieso een jaar goed. Meestal zit er echter ook altijd een kern van waarheid in geruchten in de Formule 1. Dat teambaas Flavio Briatore Franco Colapinto achter de hand houdt, zou dus zomaar kunnen. Colapinto heeft een goede indruk achtergelaten gedurende zijn termijn bij Williams en Briatore is sindsdien gecharmeerd van de Argentijn. Dat betekent dat de druk op Doohan al opgevoerd wordt voordat hij aan het 2025-seizoen begonnen is. In gesprek met Le Parisien heeft Briatore aangegeven dat hij niet zal twijfelen om coureurs te wisselen wanneer deze de verwachtingen niet waarmaken.
Doohan heeft een zeer fatsoenlijk race-cv. In zijn jongere jaren was hij goed genoeg om mee te draaien met de lokale top, met name in de karts. In de Formule 4, Formule 3 en Formule 2 heeft hij laten zien dat hij snelheid heeft, maar kampioenschappen winnen deed hij nooit. Nou rijden er wel meer heren rond in de sport die dat ook niet voor elkaar kregen, maar de meeste rijders die het een langere termijn volhouden hebben een stevigere achtergrond dan de kersverse teamgenoot van Gasly. Heeft hij voldoende talent en krijgt hij genoeg tijd om Briatore te overtuigen? Dat moet nog maar blijken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties