Het Ferrari-team staat voor een uitdaging terwijl ze zich voorbereiden op de Grand Prix van Singapore, na een teleurstellende vertoning in Zandvoort waar ze de eerste vrije training opofferden om de problemen met de downforce van de SF-23 aan te pakken. Frédéric Vasseur, de teambaas van Ferrari, hoopt dat Singapore zal dienen als een test van hun begrip van deze problemen.
Na een zwaar weekend in Nederland, waar Charles Leclerc zijn frustraties uitte over het gebrek aan grip en vertrouwen in de auto, heeft Ferrari haast om te leren van de opoffering in Zandvoort. Vasseur benadrukte het belang van begrip en oplossing van het downforce-probleem, en zei in een interview met Speedcafe: ‘Het begrijpen is één ding, het oplossen is een ander, maar we proberen in ieder geval een beter begrip van de situatie te krijgen.’
Met maximale downforce naar Singapore
De senior prestatie-ingenieur van het team, Jock Clear, bevestigde dat verminderde downforce de competitiviteit van de auto ten goede komt. Dit was duidelijk te zien op het circuit van Monza, waar Carlos Sainz en Leclerc indrukwekkende prestaties leverden in de kwalificatie en de race. Clear benadrukte echter dat niet alle circuits dezelfde aanpak vereisen. ‘We gaan naar Singapore met maximale downforce. Het is niet zo dat we Singapore zomaar opgeven.’ Hij voegde eraan toe dat Zandvoort hen waardevolle inzichten heeft geboden over de benadering van de auto in Singapore. Hoewel het team niet direct dezelfde prestatieniveaus als in Monza verwachten, gelooft de renstal dat de lessen die geleerd zijn in Zandvoort zullen helpen om beter voorbereid te zijn.
Vasseur benadrukte dat de tijd om verbeteringen aan te brengen beperkt is, maar dat begrip van het probleem een cruciale eerste stap is. ‘Nu is de volgende stap om het op te lossen. Het is duidelijk dat we niet veel tijd op de baan hebben om stappen te zetten, maar begrijpen wat het probleem is, is in ieder geval een stap voorwaarts’, zei hij. Na wat hij beschouwde als het ‘beste weekend’ van het seizoen voor Ferrari in Monza, waar het optimaal gebruik maakte van de kenmerken van lage downforce, is het team vastberaden om hun prestaties te verbeteren op circuits waar maximale downforce vereist is.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties