Michael Schmidt is van mening dat de Ferrari-motor de krachtigste is op de Formule 1-grid. Het team uit Maranello moest van de FIA een boekje opendoen over hoe hun motoren precies werken, wat er in het loop der jaren is veranderd aan de techniek erachter, en de complexiteit van de aandrijftechnologie. Zo stelt Ferrari dat de efficiëntie aandrijflijn verbeterd is tot 51 procent. Ondanks dat de Scuderia al ver is gekomen, zijn er nog zeker wel uitdagingen met de 2026-reglementenswijzigingen aan de horizon.
Ferrari heeft de krachtigste aandrijving in de Formule 1, zo bevestigen de GPS-gegevens, volgens Auto, Motor und Sport. Het team uit Maranello heeft alles wat het in de acht jaar sinds de invoering van de hybride-motoren geleerd heeft in de huidige motor gestopt, nog voordat in 2022 de ontwikkelingsstop van kracht ging. Het was vanwege deze gedurfde zet dat Ferrari in de eerste helft van 2022 vaak met motorproblemen kampte. Even als Mercedes en Red Bull-motorenleverancier Honda mocht Ferrari deze fouten herstellen van de FIA. In ruil daarvoor moeten de Formule 1-teams dit jaar wel een kijkje geven in hoe hun hybride-motoren werken, en in Monza was het de beurt aan Ferrari.
Het was aan Ferrari-motorbaas Enrico Gualtieri de eer om de tot dan toe altijd goed verborgen elektromotoren van het team te onthullen. De pers kreeg een goed beeld van de details en alle techniek en complexiteit die in de motor verscholen zit. Daarnaast werd er ook inzicht gegeven in gegevens aan de hand van strikt vertrouwelijke grafieken: 'Eén grafiek liet bijvoorbeeld zien hoe de efficiëntie van de aandrijflijn was verbeterd sinds de V8-motor in 2013', schrijft Schmidt. 'Op dat moment lag de efficiëntie net onder de 30 procent. Aan het begin van het hybride tijdperk steeg het tot iets boven de 40 procent en nu ligt het rond de 51 procent. Het brandstofverbruik is in die tijd met 40 procent gedaald.'
Ferrari onthulde verder dat de batterij en de regeleenheid voor de energiebeheer tegenwoordig in dezelfde behuizing zitten, en de MGU-H, compressor en turbocompressor één geheel vormen. Hierdoor is de auto een stuk compacter, en de bolide 20 procent lichter. Ook werd er een tipje van de sluier opgelicht hoe complex de moderne aandrijftechnologie is. 'Het vermogen wordt weergegeven in vier verschillende kleuren', aldus Schmidt. 'Rood staat voor vol vermogen, oranje voor normaal vermogen, groen voor energiebesparing en grijs voor maximale recuperatie. Het grootste deel van de tijd rijdt de aandrijving in het oranje bereik. Op alle rechte stukken, kort of lang. Groen zijn de remzones aan het einde van de rechte stukken. Dan zijn er zes grijze zones in de twee chicanes en vanaf het indraaien tot aan de apex van Lesmo I, Lesmo II, Ascari en Parabolica. In deze fases laden zowel de verbrandingsmotor als de MGU-H de batterij op.'
Gualtieri van mening dat er zeker nog uitdagingen zijn
Alle Formule 1-teams moeten het tegenwoordig met minder motoren stellen dan in 2014, toen de hybride-motoren voor het eerst gebruikt werden. Toen mochten er per coureur vijf motoren gebruikt worden, terwijl ze het nu met vier moeten stellen. Dat terwijl het aantal races is toegenomen van 19 tot 22. Het is echter nog niet afgelopen met de uitdagingen die de reglementen met zich meebrengen, want volgens Gualtieri wachten de volgende al: 'Voor 2026 moeten we de verbrandingsmotor aanpassen aan 100 procent duurzame brandstof en drie keer zoveel elektrisch vermogen leveren als nu. Dit alles zal dan alleen nog op de batterij moeten werken, omdat de MGU-H dan niet meer nodig is. Dan is er nog het probleem om deze stroom via een ronde terug te voeren in het systeem.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties