Ferrari houdt het hart vast: 'Gewoon wachten op de volgende bananenschil’ Formule 1
Formule 1

Ferrari houdt het hart vast: 'Gewoon wachten op de volgende bananenschil’

Ferrari houdt het hart vast: 'Gewoon wachten op de volgende bananenschil’

Ferrari heeft eindelijk weten te achterhalen waar het stuiterprobleem van het team uit voortkomt. Senior performance engineer Jock Clear legt uit dat het te maken heeft met de huidige regelgeving in de Formule 1, dat zo zijn uitdaging met zich meebrengt. Daarbij maakt hij ook de kanttekening dat het een kwestie van wachten is tot de volgende bananenschil.

Clear geeft aan dat er zich voor het eerst een anomalie voordeed bij Ferrari na Barcelona. De anomalie in kwestie is een verschil tussen de windtunnel en het circuit en moest dus opgelost worden voordat de Italiaanse renstal echt verder kon met ontwikkelen. ‘Je weet het nooit helemaal zeker, maar het geeft een goed beeld van de eb en vloed van ieders ontwikkeling’, vertelt de engineer aan Motorsport.com. ‘Je hebt waarschijnlijk dezelfde vragen als andere teams, namelijk: ben je de weg kwijt?’ gaat hij verder. ‘Na Spanje voelde dat niet zo, maar we zagen een anomalie tussen wat er in de windtunnel gebeurde en wat we op de baan zagen, dus we moesten in actie komen’, aldus Clear.

Ferrari heeft vertrouwen in goede afloop

Ferrari heeft snel gehandeld na het ontdekken van de anomalie. ‘Dat is het proces. Je ziet het, je moet erop springen en het begrijpen, en de boel weer op de rit krijgen’, zegt de Engelsman. Ferrari heeft dat volgens hem dan ook goed gedaan. ‘Ik denk dat je het kunt zien. We hebben alles weer op de rit, maar we moeten onze ogen open houden voor het volgende probleem’, relativeert hij zijn eigen woorden. ‘Want er zal weer een nieuw probleem komen. Dat is het proces op dit moment’, zegt de engineer.

Clear benadrukt dat het team uit Maranello blijft testen en blijft anticiperen op eventuele nieuwe anomalieën. ‘Het is niet zo dat de ontwikkeling soms werkt en dat ontwikkelingen soms niet werken’, legt hij uit. ‘Het ontwikkelingsproces is dat je elke week weer iets nieuws gaat testen.’ Enkele tegenvallers zijn daarbij niet te voorkomen. ‘We hebben er vertrouwen in dat ons proces werkt. We hebben er vertrouwen in dat we overal bovenop zitten’, zegt Clear, die hier direct een kanttekening bij plaatst. ‘We zullen gewoon wachten op de volgende bananenschil’, stelt hij vast.

Kerbs en stuiteren niet te simuleren

De huidige regelgeving is één van de dingen die bij Ferrari voor moeilijkheden zorgt, al wil Clear het niet zo uitdrukken. ‘Sinds deze grondeffectauto’s weer terug zijn, heeft het uitdagingen meegebracht’, stelt de Brit. ‘Simpel uitgelegd: als de bolide ver van de grond is en de vloer niet veel downforce genereert gebaseerd op zijn nabijheid tot de grond, dan kan de tunnel heel nauwkeurig zijn’, vertelt de engineer. De circuit zijn echter niet perfect plat. ‘Wat er gebeurt bij een kerb, wanneer je stuitert, dat kan de tunnel niet nadoen’, meent Clear. Daardoor kostte het Ferrari tijd om het stuiterprobleem te achterhalen.

Stuiteren is haast niet te simuleren in de windtunnel. ‘We kunnen de auto op en neer laten bewegen, maar dan wordt de data een rommeltje’, aldus Clear. ‘Maar hoe rommelig de data ook is, de coureur moet wel in de bolide rijden.’ De Brit denkt niet dat er ooit 100% betrouwbaarheid zal zijn op dit gebied. ‘Met het grondeffect blijft fit probleem bestaan. Dat is voor iedereen een constante uitdaging’, sluit hij af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws