Waar Mercedes met Toto Wolff al tien jaar lang dezelfde teambaas heeft, en Red Bull Racing met Christian Horner zelfs al sinds de oprichting van het team in 2005, hadden Stefano Domenicali, Marco Mattiacci, Maurizio Arrivabene, Mattia Binotto en Frédéric Vasseur het in de afgelopen tien jaar achtereenvolgens voor het zeggen bij Ferrari. Vasseur zal hopen dat hij het langer volhoudt dan zijn voorgangers, maar dan zijn verbeteringen in de resultaten wel gewenst.
Ferrari staat momenteel vierde in het constructeurskampioenschap, en met drie podiumplekken valt de oogst dan ook behoorlijk tegen, zeker nadat het team in 2022 nog een vliegende start kende. Vasseur kent de cijfers, maar kijkt puur vooruit. 'Ik ben niet gefocust op wat er vorig jaar is gebeurd, ik geef er de voorkeur aan om me te richten op het heden', aldus de Fransman tegen de Italiaanse tak van Motorsport.com. 'De behaalde resultaten tot nu toe zijn niet geweest wat we verwachtten, en alle inspanningen zijn erop gericht dat we gefocust blijven en de mentaliteit te verbeteren.'
Volgens Vasseur worden er achter de schermen wel degelijk al stappen verzet. 'We werven veel personeel. We hebben al verschillende veranderingen doorgevoerd in de interne structuur, maar als we kijken naar de eerste twaalf races van dit seizoen is het duidelijk dat er te veel ups en downs zijn geweest. Dit betekent echter niet dat alles wat we hebben gedaan fout is. Het moeilijkste deel van ons werk is altijd om te begrijpen wat goed en niet goed is gegaan. We proberen die laatste twee tienden te vinden die nu ontbreken.' Die twee tienden extra zullen Ferrari misschien helpen in de strijd met Mercedes, Aston Martin en McLaren, maar het gat met Red Bull is toch echt een stuk groter.
Vasseur verwacht spoedig personeelsaankondigingen
Dat Red Bull voorlopig buiten schot blijft, ziet Vasseur zelf ook wel in. 'Als we naar de cijfers kijken, is het natuurlijk heel moeilijk om ons voor te stellen dat we kunnen vechten voor de twee wereldtitels, maar we moeten een positieve mentaliteit behouden, het werk op het circuit verbeteren en proberen het maximale te halen uit het pakket dat we beschikbaar hebben. Ik wil geen specifiek doel stellen, maar het is duidelijk dat we op verschillende fronten een stap voorwaarts moeten zetten', beseft de Fransman. Ook qua personeel moet het beter, en daar wordt aan gewerkt: 'Ik geloof dat we enkele mensen hebben aangetrokken van hoge kwaliteit, maar ik noem geen namen totdat we ook een overeenkomst hebben bereikt met de teams waarin dit personeel nog actief is. Dit zijn delicate stappen, en vertrouwelijkheid is essentieel, maar ik kan zeggen dat de eerste officiële aankondigingen binnenkort zullen komen.'
Nu het bijna september is, wordt de focus steeds meer verlegd naar de auto van 2024. 'We hebben nog enkele updates in de pijplijn voor het einde van het seizoen, maar het project voor de auto van volgend jaar is weer heel anders. Hoewel je altijd iets meeneemt van de ene auto naar de andere, is het project in feite compleet anders. Misschien zijn er teams die de versnellingsbak op het chassis volgend jaar behouden, maar dat gaan wij niet doen', geeft Vasseur te kennen. 'Ik ben ervan overtuigd dat we op elk aspect moeten verbeteren, er is niet slechts één element. We praten over tienden, geen seconden. We hebben op enkele gelegenheden laten zien dat we kunnen strijden met Red Bull, althans in de kwalificaties, dus het potentieel van de auto is er. We hebben nog steeds een prestatiekloof in de race en we moeten dat aspect verbeteren.'
Mercedes als nieuw doelwit
Het verschil met Mercedes is inmiddels opgelopen tot 56 punten, en dus lijkt het al behoorlijk lastig om zelfs maar als tweede te eindigen in het kampioenschap. 'Op dit moment is er een groot verschil met Mercedes qua punten, we hebben te veel kansen gemist in het eerste deel van het seizoen', zo blikt de Ferrari-teambaas terug. 'We moeten een betere prestatie leveren om klaar te zijn om van eventuele kansen te profiteren. We hebben een gunstig scenario nodig om te hopen Mercedes te kunnen inhalen, en als er kansen ontstaan, moeten we klaar zijn om ze te grijpen. Het belangrijkste is nu om te zorgen dat we qua snelheid in de races en kwalificaties voor Mercedes komen te staan. Ik weet niet of we de tweede plek in het kampioenschap kunnen pakken, maar we willen qua pure prestaties voor Mercedes staan.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties