Tijdens de testweken in Barcelona ging het geregeld over het vertrek van wedstrijdleider Michael Masi. Na de seizoensfinale in Abu Dhabi kwam hij onder vuur te liggen vanwege de beslissingen die hij er nam. Tot op heden is Red Bull Racing-teambaas Christian Horner de enige die openlijk aangegeven heeft tegen de herpositionering van de Australiër te zijn. Veel andere teambazen reageerden wel op de vragen, maar deelden hun meningen niet. Uit de lichaamstaal en ondertoon van de diverse heren is echter duidelijk op te maken hoe de teams er werkelijk in staan.
Frederic Vasseur, Mattia Binotto, Tom McCullough en Jost Capito kregen in Spanje de vraag voorgeschoteld of ze het eens waren met het feit dat Masi zijn rol als wedstrijdleider neer heeft moeten leggen. De teams hebben sinds de Grand Prix van Abu Dhabi hun mening gedeeld met de FIA in een vergadering in Londen, een week voor de testweek. In hoeverre men voor of tegen het vertrek was, dat is niet bekend. Het lijkt er nu op dat Ferrari en Williams de personeelswijziging steunen, terwijl Alfa Romeo en Aston Martin zich afzijdig lijken te houden in de voortslepende discussie.
Alfa Romeo en Aston Martin interesseert het niet
De teams die aanwezig waren op de persconferentie ervoeren allen weinig gevolgen naar aanleiding van de gemaakte beslissingen van Masi. Dat stelt ze in staat om een enigszins objectieve blik te houden op de gebeurtenissen. Allereerst hoorden we Alfa Romeo-teambaas Frederic Vasseur, die zeer veel ervaring heeft in de sport. Hij is vooral van mening dat het onderwerp niet bij de teams zou moeten liggen. ‘Wij zijn niet betrokken bij het beslissingsmakingsproces (van de FIA, red.). De sportieve reglementen liggen in hun handen. Het is beter om de teams daar dus niet bij te betrekken.’
Ook de aanwezige van Aston Martin leek zich totaal niet druk te maken over wat er gaande is rondom de structuur van de wedstrijdleiding. McCullough, performance director voor het team uit Silverstone, gaf tegenover onder meer F1Maximaal.nl aan niet bezig te zijn met het vertrek van Masi. 'Om te vechten voor de wereldtitel en op deze manier te maken te hebben met de wedstrijdleider, dat zijn mooie problemen om te hebben. Daar kijk ik naar uit.' Aston Martin lijkt geen boodschap te hebben aan de controverse, al was het Lawrence Stroll die de meeting over Masi bijstond voor het team, niet McCullough. Hoe Aston Martin er werkelijk in staat, blijft dus de vraag.
Also read
Aston Martin AMR22 geeft Stroll en Vettel goed gevoel: 'Maar we zitten in een enorme leercurve'
Ferrari is klaar met de discussie
Mattia Binotto zag in 2021 de twee andere topteams vechten voor de eindzege. Ferrari speelde gedurende het hele jaar in de strijd om die wereldtitel geen rol van betekenis. Toch blijkt dat de Italiaan het eens is met de actie die de FIA heeft ondernomen gedurende de afgelopen weken, en best stellig is in zijn mening erover. 'We hebben het er nu veel over, maar op een gegeven moment moeten we ons richten op het nieuwe seizoen', benadrukt de van oorsprong technische Ferrari-leider, die indirect suggereert dat hij het gehad heeft met de discussie.
'Masi is bovendien niet weggestuurd, hij bekleedt gewoon een andere rol. Ik denk dat de wijzigingen goed zullen zijn, maar de FIA heeft al aangegeven bezig te zijn met continue verbeteringen. Wanneer de FIA wijzigingen doorvoert als deze, vertrouwen wij op hun onafhankelijkheid in deze keuzes. Ze hebben tijd nodig om te reageren, analyseren en discussiëren. Zo'n beslissing wordt niet in één dag genomen', zo luidt het pleidooi van Binotto in Barcelona. Hij wil niet zeggen dat Masi fout zat, maar weet wel dat de FIA er alles aan doet om het proces te optimaliseren.
Ook Williams schaart zich achter de FIA
Ook Williams geeft aan zich te scharen achter de beslissingen van de FIA. 'Die keuzes moeten echter bij de FIA blijven liggen', vindt teambaas Capito. 'Het is wat mij betreft de juiste beslissing om de rol van wedstrijdleider over meerdere schouders te verdelen. Voorheen lag het namelijk ook niet allemaal bij één iemand', voegt de Duitser daaraan toe. Hij refereert hiermee naar de periode waarin Charlie Whiting nog de controle had over de races. Whiting deelde de rol met Michael 'Herbie' Blash, die fungeerde als zijn rechterhand.
Masi stond er alleen voor en dat was een plan dat gedoemd was om te mislukken. Capito: 'Vroeger lag de verantwoordelijkheid bij Charlie, Herbie en meer andere mensen. Dat Herbie nu terugkomt, en al die ervaring meeneemt, dat wordt in de paddock gewaardeerd. Als dit goed geïmplementeerd wordt, kan het zeker een positief verschil maken. De wedstrijdleider moet altijd de veiligheid in acht nemen, wat het dus een rol maakt die veel complexer is dan in het voetbal, bijvoorbeeld. Het is daarom goed om de verantwoordelijkheid te verdelen. Ik zie het (de herstructurering van de wedstrijdleiding, red.) als een grote verbetering. Het proces en het systeem worden er beter van.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties