De Formule 1 praat al tijden over een Grand Prix in Afrika. Als ware intercontinentale sport wordt er in vele landen en omgevingen geracet, maar niet op het Afrikaanse continent. Om daar verandering in te brengen richt de koningsklasse van de autosport haar pijlen op Kyalami, Zuid-Afrika, maar is dit plan haalbaar?
In Zuid-Afrika twijfelt men eraan. Het Kyalami Grand Prix Circuit nabij Johannesburg zou graag een Formule 1-race organiseren, maar zit wel met vraagtekens op financieel gebied. Kyalami blijft immers een circuit dat haar geld verdient middels de verkoop van kaartjes en geen grote geldschieters achter zich heeft staan die een F1-race (deels) kunnen vergoeden.
Daar komt bij dat het circuit niet met mogelijke sponsoren bereid is in gesprek te gaan, ongeacht welk evenement er gehouden wordt. Dit meldde Kyalami's public relations manager, Christo Kruger, bij het Zuid-Afrikaanse Citizen. Dat maakt het er zeker niet makkelijker op om de fondsen op te halen die nodig zijn om een F1-race rendabel te maken.
Kosten om te voldoen aan eisen van de FIA
Het wordt niet alleen een lastig karwei om de race rendabel te maken, ook het rijklaar maken van het Zuid-Afrikaanse asfalt is een aardige klus. Zo wordt er volgens experts geschat dat het 510 miljoen Zuid-Afrikaanse Rand, ook wel 32 miljoen euro, kost om een Formule 1-race te organiseren. En dan komen daar vermoedelijk nog enkele miljoenen bij vanwege het inschrijfgeld dat circuits moeten betalen.
Daarnaast beschikt het circuit in Kyalami momenteel niet over een Grade One-licentie. Zo'n licentie wordt uitgegeven door de FIA en is een verplichting voor een baan die een F1-Grand Prix wil organiseren. Om dat hoogste niveau te bereiken moet het circuit aangepast worden. De kosten hiervan worden op zo'n R20 miljoen geschat - om en nabij 1,2 miljoen euro. Al met al dus een flinke investering voor het circuit, dat ook nog eens aantrekkelijke alternatieven heeft.
Waarom niet voor MotoGP gaan?
'Voor een tiende van de prijs van de F1 kunnen we de MotoGP hier waarschijnlijk naartoe halen', suggereert voormalig MotoGP-racer en motorsportexpert Dave Petersen namelijk. Wellicht kent de topklasse van de motorsport minder aanzien, maar een tiende van de prijs is een heel groot verschil. 'Daarnaast rijden in die sport nog eens twee Zuid-Afrikanen, Brad en Darren Binder.' Om diverse redenen is MotoGP dus een minstens zo aantrekkelijk alternatief.
Hoge ticketprijzen voor Zuid-Afrikanen
Om quitte te spelen moeten de tickets in Zuid-Afrika voor een flinke prijs verkocht worden. Er wordt gesproken van een ticketprijs van R5000, ongeveer 315 euro per ticket. Dat is voor internationale F1-fans wel te overzien, maar lokale autosportfans kunnen een dergelijk bedrag niet zomaar ophoesten. Dit is een probleem dat in het land zelf vermoedelijk een rol zal spelen.
Kyalami heeft maar liefst 21 van de 28 Zuid-Afrikaanse Grands Prix ooit gehost, en beschikt daarmee over een circuit dat historische waarde kent. De laatste race werd er verreden in 1993 en gewonnen door Alain Prost. Met deze historische waarde zal een Grand Prix op Afrikaanse bodem vermoedelijk het meest realistisch zijn in Zuid-Afrika, maar voorlopig moet de organisatie van de baan enkele flinke hordes nemen om die droom te verwezenlijken. (Foto: AA South Africa)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties